Asiakkaat kertovat

Puoluehistorian mieli

27.2.2017
Menneisyydessä oli aika, jolloin puolueiden, suurmiesten ja valtaapitävien edesottamukset olivat historiantutkimuksen keskeisintä työsarkaa. Nuo päivät ovat kuitenkin kaukana – ja poliittisen historian tutkijana rohkenen todeta, että hyvä niin.

Oodi puoluearkistoille

31.5.2016
Arkistotyöskentely on sietämätöntä uurastusta; pettymyksiä ja toivottomuutta. Kuin pitääkseen tutkijaa koukussa, se tarjoaa kuitenkin myös yksittäisiä löytöjä ja älynväläyksiä. Saman voi todennäköisesti sanoa kaikesta tutkimustyöstä. Historiantutkija ei monesti tiedä, mitä etsii. Hän on pakotettu selailemaan, kokeilemaan onneaan, ampumaan tyhjyyteen ja löytämään sattumalta. Ajoittain hän onnistuu löytämään myös tarkoituksella. Etsiminen tapahtuu usein arkistojen kautta ja löydöt potkivat tutkijaa eteenpäin ja koukuttavat etsimään edelleen.

Viestintäpolitiikkaa PTA:n kätköistä

5.11.2015
Viestinnän tutkimus Suomessa on keskittynyt pääosin median rakenteisiin ja sisältöihin. Poliittisten puolueiden radio- ja televisiopolitiikkaa on Suomessa tutkittu vain yhdessä lisensiaattityössä. Se käsittelee Kokoomuksen radio- ja televisiopoliittisen linjan syntyä 1960-luvulla. Porvarillisen Työn Arkiston (PTA) aineistot olivat tutkimuksen tekemisessä avainasemassa.

Porvarillisen Työn Arkiston uutisia

Valtiopäiväneuvos Elsi Hetemäki-Olanderin arkisto luovutettu

29.12.2016
Tänään arkistolla oli ilo ottaa vastaan mm. 23.03.1970 - 21.03.1991 Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajana toimineen Elsi Hetemäki-Olanderin huolella järjestetty leike- ja valokuvakokoelma. Luovutettu aineisto täydentää loistavasti arkiston henkilöarkistokokoelmaa, jonka viimeaikainen kasvu on ollut ilahduttavaa.

Välipäivien aukioloajat (arkisto kiinni ma-ti 26.-27.12.)

15.12.2016
Porvarillisen Työn Arkiston tutkijapalvelu on kiinni maanantai-tiistai 26.-27.12, mutta muutoin arkisto palvelee normaalien aukioloaikojen puitteissa. Arkiston henkilökunta toivottaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2017!

Yhdistysten historiikkeja kaivataan

19.9.2016
Viimeisin luovutus nosti taas esiin tarpeen muistuttaa siitä, että arkisto ottaa mielellään kokoelmiinsa luovutetuista asiakirjoista kootut historiikit. Niiden kirjoittajien "käden jälki" näkyy usein aineistoissa, kun liitteitä irrotetaan paikaltaan ja laaditaan omia koosteita esim. toimintakertomuksista. Työn valmistuttua ne olisi syytä laittaa paikalleen takaisin. Myös valmistunut historiikki on yhdistyksen oman toiminnan tuloksena syntynyt eli se kuuluisi yhdistyksen arkistoon mukaan ja olisi hyvin tervetullut. Tarkoituksemme on digitoida niitä mahdollisuuksien mukaan ja näin jakaa suuremmalle yleisölle.