Asiakkaat kertovat

Puoluehistorian mieli

27.2.2017
Menneisyydessä oli aika, jolloin puolueiden, suurmiesten ja valtaapitävien edesottamukset olivat historiantutkimuksen keskeisintä työsarkaa. Nuo päivät ovat kuitenkin kaukana – ja poliittisen historian tutkijana rohkenen todeta, että hyvä niin.

Oodi puoluearkistoille

31.5.2016
Arkistotyöskentely on sietämätöntä uurastusta; pettymyksiä ja toivottomuutta. Kuin pitääkseen tutkijaa koukussa, se tarjoaa kuitenkin myös yksittäisiä löytöjä ja älynväläyksiä. Saman voi todennäköisesti sanoa kaikesta tutkimustyöstä. Historiantutkija ei monesti tiedä, mitä etsii. Hän on pakotettu selailemaan, kokeilemaan onneaan, ampumaan tyhjyyteen ja löytämään sattumalta. Ajoittain hän onnistuu löytämään myös tarkoituksella. Etsiminen tapahtuu usein arkistojen kautta ja löydöt potkivat tutkijaa eteenpäin ja koukuttavat etsimään edelleen.

Viestintäpolitiikkaa PTA:n kätköistä

5.11.2015
Viestinnän tutkimus Suomessa on keskittynyt pääosin median rakenteisiin ja sisältöihin. Poliittisten puolueiden radio- ja televisiopolitiikkaa on Suomessa tutkittu vain yhdessä lisensiaattityössä. Se käsittelee Kokoomuksen radio- ja televisiopoliittisen linjan syntyä 1960-luvulla. Porvarillisen Työn Arkiston (PTA) aineistot olivat tutkimuksen tekemisessä avainasemassa.

Porvarillisen Työn Arkiston uutisia

Kansallisen Kokoomuksen historia, osa !V, vuodet 1966-1987

1.12.2017
Tiistaina 5.12. julkaistava, professori Vesa Vareksen kirjoittama historiasarjan neljäs osa ulottuu lähemmäksi nykypäivää kuin yhdenkään toisen, suuren, suomalaisen puolueen historia. Kirja käsittelee myös kuntapolitiikkaa, jossa toiminta on valtakunnanpolitiikkaa pragmaattisempaa ja tavalliselle kansalaiselle tutumpaa.”

Kokoomuksen historian IV osa kustannustoimittajalla

11.8.2017
Professori Vesa Vareksen kirjoittama Kokoomuksen historian IV osa ilmestyy loppusyksyllä

Syyskaudella uusia järjestelyjä