Kansallisen Kokoomuksen historia, osa !V, vuodet 1966-1987

Hannele Toropainen
1.12.2017 klo 14:35

Tiistaina 5.12. julkaistava, professori Vesa Vareksen kirjoittama historiasarjan neljäs osa ulottuu lähemmäksi nykypäivää kuin yhdenkään toisen, suuren, suomalaisen puolueen historia. Kirja käsittelee myös kuntapolitiikkaa, jossa toiminta on valtakunnanpolitiikkaa pragmaattisempaa ja tavalliselle kansalaiselle tutumpaa.”

Vares tiivistää kirjan keskeisen viestin lauseisiin: "Merkitsikö Kokoomuksen muutos Tuure Junnilan sanoin "aatteellista strip-teasea", Holkerin linjan mukaan luottamuksen voittamista Kekkosen suuntaan ja puolueen kasvattamista, Ilkka Suomisen keskustaoikeistolaisuutta vai Ben Zyskowiczin varoittelemaa "itsesuomettumista"? Vaiko kaikkia yhtaikaa? Miksi Kokoomus ei lähtenyt mukaan eurooppalaisten veljespuolueiden koventuneen konservatismin ja neoliberalismin boomiin? Kumpi hallituspohja on Kokoomukselle ollut suurempi tavoite, porvarillinen yhteistyö vai sinipuna?"

Kirja ja sitä edeltäneet osat ovat hankittavissa Kokoomuspuodista ja hyvin varustetuista kirjakaupoista.