Gunnar, Vilho Johannes

Vilho Johannes (T) Gunnar

kansanedustajaehdokas

Kymenlaakson viljelijäväestö on asettanut eduskuntaehdokkaakseen maanviljelijä Vilho Johannes Gunnarin Kymistä. Hän on syntynyt talonpojan poikana 1894. Kansakoulun ja maamieskoulun käytyään hän ryhtyi tarmokkaasti harjoittamaan maanviljelystä kotitilallaan, joka hän edelleenkin uskollisesti hoitaa.

Viljelijäkutsumukselleen uskollisena Vilho Gunnarilta ei ole paljoakaan liiennyt aikaa moniin yhteiskunnallisiin toimiin ja harrastuksiin, joskin niilläkin työvainioilla hän on yrittänyt parhaansa.

Hänen yhteiskunnallisista luottamustoimistaan mainittakoon kunnallislautakunnan ja huoltolautakunnan jäsenyys. Lisäksi hän on ollut huoltolautakunnan lastensuojeluosasto puheenjohtajana sekä erinäisten muiden lauta- ja toimikuntien jäsenenä. Niinikään hän on toiminut Kumin Säästöpankin hallituksen puheenjohtajana. Hän kuuluu myös Kymin seurakunnan kirkkohallintokuntaan.

Maa- ja karjataloustyö sekä niihin liittyvä järjestötoiminta ovat saaneet hänestä uutteran työntekijän. Hänen erikoisharrastuksiinsa kuuluu kuorotoiminta. Myös vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön hän on innolla osallistunut.

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 9.6.2010