Lehtonen, Kustaa Fredrik

6.8.1962

Hämeenlinna, Helsinki

Kansallisen Kokoomuksen puheenjohtaja

Kansallisen Kokoomuksen puheenjohtaja, kansanedustaja, maanviljelysneuvos, agronomi

K. F. Lehtonen oli pääasiassa pitkän linjan maatalousmies, joka toimi kahdesti kansanedustajana ja kohosi urallaan hieman yllättäen myös puolueen puheenjohtajaksi asti.

Kustaa Fredrik Lehtonen (aik. Skytt) syntyi 1883 Hämeenlinnassa teurastaja Johan ja Ida Lehtosen perheeseen. Lehtonen kirjoitti ylioppilaaksi Tampereelta 1903 ja opiskeli agronomiksi Mustialassa 1908. Valmistumisensa jälkeen Lehtonen siirtyi työskentelemään Päivölän maamieskoululle, jonka opettajana ja johtajana hän toimi. Samaan aikaan hän toimi myös Hämeen läänin maanviljelysseuran konsulenttina. 1919 hän siirtyi työskentelemään Kajaani Oy:n palvelukseen, missä hän viihtyi aina eläkkeelle siirtymiseensä 1952 asti. Kajaani Oy:ssä hän oli maatalousosasto päällikkönä ja hänen toimenkuvaansa kuului myös yhtiön sosiaalisen huollon järjestäminen ja johtaminen.

Asuessaan ja työskennellessään Kajaanissa Lehtonen teki myös paljon työtä Pohjois-Suomen maatalouden parantamiseksi ja sikäläisen väestön valistamiseksi. Hän toimi muun muassa Kajaanin maanviljelysseuran esimiehenä ja hänet nimitettiin myöhemmin myös seuran kunniajäseneksi. Hän oli jäsenenä myös Pohjois-Savon kasvinviljelyskoeaseman johtokunnassa sekä Kajaanin Suoviljelysystäväin esimiehenä. Lehtonen toimi myös lukuisissa muissa luottamustehtävissä liittyen hänen agronomin taustaansa. Maanviljelysneuvoksen arvonimi hänelle myönnettiin 1944.

Politiikkaan Lehtonen lähti mukaan 1931. Hän istui Kajaanin maalaiskunnan kunnanvaltuustossa vuosina 1931-1945. Hänen poliittinen innostuksensa ulottui kuitenkin kunnan rajojen ulkopuolelle ja hänet valittiin 1933 vaaleissa eduskuntaan Kansallisen Kokoomuksen listoilta Oulun läänin eteläisestä vaalipiiristä. Hän istui eduskunnassa 1933-36. Toistamiseen hän nousi eduskuntaan varamiehen paikalta Väinö Kokon tilalle 1943 ja työskenteli eduskunnassa vaalikauden loppuun 1945 asti. Eduskunnassa hän toimi työväenasiainvaliokunnassa. Eduskuntatyön lisäksi Lehtonen kunnostautui puolueen hallinnossa ja presidentin valitsijamiehenä 1937, 1940, 1943. Hän oli puoluevaltuuston jäsenenä lähes 15 vuotta vuosina 1934-48.

Lehtosen puoluepoliittisen uran huippu oli puolueen puheenjohtajuus 1945-46. Hänet valittiin eroamaan joutuneen (->) Edwin Linkomiehen seuraajaksi lähinnä siksi, että hän oli sillä hetkellä puolueen varapuheenjohtajana. Varapuheenjohtajan paikka oli aikanaan kunniavirka, johon valittiin usein maatalousmies tyydyttämään maaseudun kannattajia. Agronomi Lehtosen nousu puheenjohtajaksi oli helppo ratkaisu äkillisessä tilanteessa, ei niinkään suunniteltu askel poliittisella uralla.

Kansanedustajakautensa jälkeen Lehtonen palasi takaisin työhön Kajaani Oy:öön ja jäi sieltä eläkkeelle 1952. Kustaa Lehtonen kuoli Helsingissä 6.8.1962.

Lehtonen (e. Skytt), Gustaf (Kustaa) Fredrik (K.F.) S 20.10.1883 Hämeenlinna K 06.08.1962 Helsinki V teurastaja Johan Gustaf Skytt, Ida Wilhelmiina Uotila P Elna Vilhelmina Packalen 1909 - 1937, Olga Maria Korhonen (e. Pantzar) 1938 – 1962

URA ylioppilas 1903, agronomi 1908

Päivölän maamieskoulun ja Sääksmäen kansanopiston opettaja 1908-1917, Hämeen läänin maanviljelysseuran maanviljelys- ja karjanhoitokonsulentti 1908-1919, Toijalan tietopuolisen karjanhoitokoulun vt. johtaja 1915, Päivölän maamieskoulun johtaja 1917-1919, Kajaanin puutavara oy:n maatalousosaston päällikkö ja sosiaalisen työn johtaja Kajaanissa , Kajaani oy:n maatalousosaston päällikkö ja sosiaalisen työn johtaja Kajaanissa 1919-1952

Kansaedustaja Oulun läänin eteläisestä vaalipiiristä 01.09.1933 - 31.08.1936; Oulun läänin vaalipiiristä 14.12.1943 - 05.04.1945; työväenasiainvaliokunta

presidentin valitsijamies 1937, 1940, 1943; Kajaanin maalaiskunnan kunnanvaltuusto jäsen 1931-1945; Kansallinen Kokoomus (pj) 1945-1946, puoluevaltuusto jäsen 1934-1948

Kirkolliskokous; laajennettu piispainkokous; Kainuun maanviljelysseura esimies; Pohjois-Savon kasvinviljelyskoeaseman johtokunta (pj); Kajaanin suoviljelysystäväin johtokunta (pj); Kainuun kansanopiston johtokunta; Seppälän maamieskoulun johtokunta; Osuuskunta Maakunnan johtokunta; Uuden Suomen johtokunta 1943-61; Mieslahden opiston johtokunta; Helsingin seuratupayhdistyksen hallitus

ARVOT JA ARVONIMET maanviljelysneuvos 1944

LÄHTEET.

Uusi Suomi 12.8.1962 K.F. Lehtosen negrologi

Vares Vesa, Suomalaiskansallinen Kokoomus osa3. Edita, Helsinki 2008;

Eduskunnan kansanedustaja tietokanta http://www.eduskunta.fi/thwfakta//hetekau/hex/hxent.htm, käytetty 18.11.2008

Jenni Karimäki

julkaistu 5.12.2008