Tarjanne, Onni

Muut nimet:
Törnqvist

1946

Arkkitehti Onni Tarjanne (ent. Törnqvist) oli valtuustoon tullessaan teknillisen korkeakoulun professori. Hän toimi muutaman vuoden yleisten rakennusten ylihallituksen ylijohtajana 1917-1921. Tarjanne oli aikanaan varsin tunnettu ja arvostettu arkkitehti, joka suunnitteli Helsinkiinkin monia arvorakennuksia kuten esimerkiksi Kansallis-Osake-Pankin pääkonttorin, Marian sairaalan vanhemman osan, vakuutusyhtiö Salaman talon ja Heimolan (Hallituskatu 15), jossa eduskunta kokoontui ennen uuden eduskuntatalon valmistumista. Luonteenomaista Tarjanteen suunnittelemilleen taloille oli aidon rakennusaineen, graniitin, vuolukiven tai rappaamattoman tiilen käyttö. Valtuustossa Tarjanne oli mukana kolme vaalikautta 1919-1923 ja 1931-1933. Hän oli mukana oman alansa, yleisten töiden lautakunnan, jäsen 1931–1945.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 13.3.2009