Rantasalo, Oiva Onni

14.10.1977

Eura, Yläne, Helsinki

kansanedustajaehdokas

Maanviljelysneuvos Oiva Onni Rantasalo tunnetaan eturivin maatalous- ja osuustoimintamiehenä oman maakuntamme rajojen ulkopuolellakin. Hän on syntynyt 1884 Eurassa ja jo 43 vuoden ajan viljellyt Yläneen Vanhankartanon tilaa. Hän on toiminut myös valtion omistaman Uudenkartanon tilan isännöitsijänä.

Erikoisesti asutustoiminta ja maatalouden osuustoiminta ovat aina kuuluneet hänen harrastuspiiriinsä. Maakunnassamme on tuskin ainoatakaan sellaista huomattavampaa maanviljelijäin yhteenliittymää, jonka toiminnassa maanviljelysneuvos Rantasalo ei olisi tavalla tai toisella ollut mukana. Hän on myös Pellervo-seuran valtuuskunnan varapuheenjohtaja sekä Osuuskassojen Keskusrahaston hallintoneuvoston jäsen vuodesta 1912, edelleen Lounais-Suomen Osuusteurastamon hallintoneuvoston puheenjohtaja, Varsinais-Suomen Maanviljelyseuran varapuheenjohtaja, Vehnä Oy:n hallintoneuvoston jäsen, Paimion parantolan liittovaltuuston puheenjohtaja, Uuden Auran Oy:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, vain tärkeimpiä mainitaksemme. Kotipitäjässään hän on toiminut kuntakokousten ja valtuuston puheenjohtajana sekä aloitteentekijänä ja johtoelimien jäsenenä kaikissa maanviljelijäin osuustoiminnallisissa yrityksissä.

Kokoomuspuolueen toiminnassa hän on ollut mukana alusta alkaen mm. kansanedustajana 1917-1918 sekä nykyisin piiritoimikunnan ja sen maatalousvaliokunnan jäsenenä ja Yläneen kansallisseuran puheenjohtajana.

Rantasalo (v:een 1906 Björni), Oiva Onni S 28.04.1884 Eura K 14.10.1977 Yläne V rusthollari, taloustirehtööri Frans Fredrik Björni, Henrika Vilhelmina Piipanoja P Aili Matilda Andelin 1953 -

URA. ylioppilas , maanviljelyskoulu 1902 (Ruotsi, Suomi, Tanska)

Yläneen kartanon omistaja 1905-1977, valtion Uudenkartanon tilanhoitaja Yläneellä 1910-1914, Yläneen osuuskassan hoitaja 20 vuotta, Kokoomuksen kansanedustaja Turun läänin eteläinen vaalipiiri 01.11.1917 - 31.03.1919

Perustuslakivaliokunta, Suuri valiokunta