Hara, Erkki Jalmari

27.4.1914

1.1.1997

Helsinki

Varatuomari Erkki Hara oli 9-lapsisen suurperheen pää. Yrittäjien asiat ja perhepolitiikka olivat Haralle tärkeitä. Suurperheen isänä Hara tunsi hyvin perheiden ja lasten asiat. Hän ohjasi omat lapsensa urheilun pariin. Hän kertoi syntymäpäivähaastattelussa itsekin ammentaneensa sieltä vielä eläkepäivinään elämäniloa ja -tarmoa.

Juristiksi valmistumisensa jälkeen Hara oli ensin virkamiestehtävissä, minkä jälkeen hän työskenteli Suomen Tukkukauppiaiden Liiton palveluksessa vuodesta 1943 lukien. Aktiivisena urheilumiehenä Hara oli myös Suomen olympiakomitean pääsihteerinä 1947-1950 toimien tuona aikana Suomen olympiajoukkueiden apulaisjohtajana St. Moritzin ja Lontoon kisoissa.

Hara toimi elinkeinoelämän järjestöjen palveluksessa johtotehtävissä aina siihen saakka kunnes hänestä tuli kansanedustaja 1958. Hara ehti kansanedustajakautensa jälkeen olla myös Helsingin kaupungin viranhaltijana. Hänet valittiin johtavaksi kaupunginvoudiksi vuosiksi1973-1981. Tässäkin tehtävässä Hara oli yhtä impulsiivi­nen ja toimen mies kuin hän oli ollut kaupungin luottamushenkilönä.

Haran valtuustoura kesti pitkään, lähes viisi kautta 1957-1972 ja 1981-1984. Yksi kausi jäi kaupunginvoudin virkaan valinnan vuoksi vajaaksi. Hara oli myös kaupunginhallituksessa 1969-1972 sekä liikennelaitoksen lautakunnassa 1957-1960, majoituslautakunnassa 1977-1980 ja satamalautakunnassa 1981-1984.

Hara (v:een 1938 Hartzell), Erkki Jalmari S 27.04.1914 Helsinki K 01.01.1997 Helsinki V toimitusjohtaja Frans Hjalmar Hartzell, Lyyli Partanen P Hilkka Maire Hostila 1942 - 1975, Tatjana Sasuaho (e. Stulander) 1979 -

URA. ylioppilas 1932, ylempi oikeustutkinto 1937, varatuomari 1940, kaupallinen tutkinto 1932 (Clark's College, Lontoo)

Turun hovioikeuden lakimies 1937, Helsingin veroviraston käsittelijä 1938, ylimääräinen virkamies korkeimmassa oikeudessa 1938-1943, notaari korkeimmassa oikeudessa 1943-1944, Tampereen kaupungin vt. kaupunginviskaali 1939-1940, Jämsän tuomiokunnan notaari 1940, Mäntsälän tuomiokunnan vt. tuomari 1940, maatalousministeriön esittelijä 1941-1942, Suomen tukkukauppiaiden liiton apulaisasiamies 1942-1945, Suomen tukkukauppiaiden liiton johtaja 1945-1957, Suomen olympiakomitean pääsihteeri 1947-1950, Oy Hansan johtokunnan jäsen 1950-1968, Helsingin kaupungin johtava kaupunginvouti 1972-1981, toiminnanjohtaja ja asiamies useissa talouselämän järjestöissä 1942-1962

Kansallisen Kokoomuksen kansanedustaja Helsingin kaupungin vaalipiiristä 22.07.1958 - 21.01.1972, Lakivaliokunta, Perintölakivaliokunta, Puolustusasiainvaliokunta, Suuri valiokunta, Kansaneläkelaitoksen valtuutetut (pj), Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta, Parlamenttienvälinen liitto IPU, Suomen ryhmän johtokunta

presidentin valitsijamies 1962, 1968; Helsingin kaupunginvaltuusto 1957-72, 1981-84; Helsingin kaupunginhallitus 1969-72; Kokoomuksen puoluevaltuusto 1963-64; Helsingin kansallisliiton piiritoimikunta; Helsingin Kokoomuksen piirivaltuusto; Helsingin kauppiaitten kauppaoppilaitoksen johtokunta (pj); Nuoret lakimiehet ry (pj); Yrittäjäin liiton aluejärjestö (vpj); Invalidisäätiön kannatusyhdistys (vpj); Yrittäjäin liiton valtuuskunta; Intimiteatterin hallintoneuvosto; Kuntourheiluliiton valtuuskunta; Kalamiesten keskusliiton valtuuskunta; Helsingin teatterisäätiön edustajisto; Stadion-säätiön edustajisto; Lääninverolautakunta

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008; Eduskunnan kansanedustajamatrikkeli.

julkaistu 3.3.2009