Majaniemi, Vilho Ilmari

1903

Turku,

kansanedustajaehdokas

Agronomi Vilho Ilmari Majaniemi on syntynyt Turussa 1903 ja tuli ylioppilaaksi Turun suomalaisesta klassillisesta lyseosta 1925. Agronomiksi hän valmistui 1929, minkä jälkeen hän on omistautunut nuoren maamiessukupolven kasvattajaksi. 1930 hän toimi apulaisopettajana Vakka-Suomen maamieskoulussa sekä sen jälkeen 8 vuotta maatalousaineiden opettajana Keski-Suomen kansanopistossa Suolahdella. 1938 hän palasi takaisin kotimaakuntaansa tultuaan valituksi Vakka-Suomen maamieskoulun opettajaksi. Vehmaalta hän siirtyi 1949 Tuorlan maanviljelyskoulun maatalousopettajaksi ja johtajaksi. Samalla hän toimii tuntiopettajana Turun kristillisessä kansanopistossa sekä Turun va. opettajakorkeakoulussa.

Suolahdella ja Vehmaalla hän ehti hoitaa myös erinäisiä luottamustoimia. Niinpä hän oli Suolahden kauppalan asutuslautakunnan puheenjohtajana sekä Vehmaalla kansakoululautakunnan jäsenenä ja Rautilan kansakoulun johtokunnan puheenjohtajana ja maaherran määräämänä jäsenenä valtionverolautakunnassa. Hän on myös Kansallisen kokoomuspuolueen maatalousvaliokunnan puheenjohtajana piirissämme. Maakuntamme nuoren maanviljelijäpolven keskuudessa on jo runsaasti hänen entisiä oppilaitaan, jotka varmasti tulevat muitten laajojen kansalaispiirien ohella antamaan luottamuksensa hänelle myös valitsijamiestehtävään.

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010