Huhtala, Kalle

Kalle (T) Huhtala

1948

toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja Kalle Huhtala väitteli filosofian tohtoriksi vuonna 1924. Hän julkaisi lukuisia fysiikan alan tutkimuksia ja oppikirjoja. Vuodesta 1937 lukien hän työskenteli Kaupunkien yleisen keskinäisen palovakuutusyhtiön toimitusjohtajana.

Kokoomuksen puoluekokoushistoriasta voimme lukea mm., että erityisesti Huhtalan ja AKS:n Vilho Helasen jyrkkien puheenvuo­rojen seurauksena lähes kaikki maltilliset kieltäytyivät lopulta ponsia muotoilevan kielitoimikunnan jäsenyydestä 1930-luvun kiihkeissä olosuhteissa. Piste i:n päälle oli, että kielitoimikunnan kokoonkutsujaksi asetettiin Huhtala. Huhtalaa pidettiin ainakin kieliasiassa varsin jyrkällä linjalla olevana.

Huhtala oli valtuutettuna vajaan neljän vaalikauden ajan aina 1940-luvun lopulle saakka 1931-1933, 1935-1947. Huhtala oli jäsenenä kiinteistölautakunnassa 1934-1947 ja kaupunginhallituksessa 1946-1947.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009