Törhönen, Lauri Ilmari

Lauri Ilmari (T) Törhönen

16.08. 1947

Elokuvaohjaaja ja professori Lauri Törhösestä on kirjoitettu: ”Kun Törhönen seisoo keskellä kauppatoria kenkäpuhelin suussa, hänestä ei voi olla pitämättä. Siellä lant­tujen ja porontaljojen keskelläkin hän on oma itsensä, menestyvä kaupunkilainen, jonka ohjaajaolemus ei jätä toivomisen varaa. Vaikka Törhöstä syytetään cityaatteella surfaamisesta, hän oli teknisesti etevintä ohjaaja-ainestamme.”

Mutta Törhönen luotti koulutukseensa ja itseensä. ”Sitten Risto Jarvan 1970-luvun päivien elokuvataiteen osastolla ei ole ollut johtajaa, jolla on kokonaisvaltainen käsitys elokuvasta ja elokuva-alasta.” Törhönen työskenteli nimittäin muun ohella Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osaston johtajana ja professorina. ”Riippumatta siitä, mitä mieltä ollaan elokuvistani, tiedän, miten elokuvia tehdään. Olen ollut mukana jenkkituotannoissa, tehnyt elokuvia paljon Yleisradiossakin. Koen kansalaisvelvollisuudekseni veronmaksajia kohtaan panna osaston asiat kuntoon.”

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 1996 Helsingin kulttuuripääkaupunkihankkeen äänin 58-20. Näillä numeroilla äänestettiin kumoon Törhösen ehdotus, jonka mukaan ”Helsinki kohteliaasti kieltäytyy olemasta yksi yhdeksästä kulttuurikaupungista vuonna 2000 ja hakee pikaisesti omaa vuottaan”. Törhösläisiä ärsytti se Helsingistä riippumaton seikka, että titteli jouduttaisiin jakamaan kahdeksan muun kaupungin kanssa. Kokoomuksesta vastaan äänestivät Kokkonen, Bogomoloff, Hagelberg, Heikkonen, Kivimäki, Kouri, Lemberg, Piha, Suominen, Vihervaara ja Walden ja myös myöhemmin kokoomukseen uudelleen siirtynyt Apajalahti.

Törhönen on ollut valtuustossa kahdella kaudella 1993-2000. Hän toimi kaupunkisuunnittelulautakunnassa 1993-2000 ja kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa 2001 lukien

Törhönen Lauri Ilmari S 16.08.1947 Helsinki V lentomestari Viktor T. ja agronomi Kirsti Elina Puuska

URA. ylioppilas 1967, taideteollinen korkeakoulu 1976

Lahden taideteollisen oppilaitoksen tuntiopettaja 1975-76; Yleisradion apulaisohjaaja 1979-81; Taideteollisen korkeakoulun tuntiopettaja 1980-95; elokuvakerronnan professori, osastojohtaja ja dekaani 1995-2006; Teknillisen korkeakoulun tuntiopettaja 1985-87

Iltalehden kolumnisti 1987-92; Katso-lehden kolumnisti 1999-2001; opetusministeriön selvitysmies (Suomen elokuvakoulu) 2006 ja (elokuvan julk. rahoitusjärjestelmä) 2008.

Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen 1993-2000, kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja 1994-2000, kulttuuri ja kirjastolautakunnan jäsen 2001-04; Elokuvaopiskelijoiden kansainvälinen järjestö (IFTSGA) hallitus 1972-76; valtion elokuvataidetoimikunnan varapuheenjohtaja 1992-94; Pro Medi-Helin tietottaja 1992-97, hallituksen jäsen 1993-95; kiinteistö oy Kaapelitalon hallitus 1995-96, puheenjohtaja 1996-2006; Helsingin kulttuurikaup. säätiön hallituksen jäsen 1998-; elokuvakoulujen kansainvälisen yhteistyöjärjestön (CILECT) hallitus 2002-06; Euroopan elokuvakoulujen kattojärj. (GEECT) presidentti 2004-06

Euroopan elokuva-akatemian jäsen 2001

Ohjannut televisiosarjoja, elokuvia, käsikirjoittanut radio- ja tv-ohjelmia, lyhytelokuvia

JULKAISUT. Medi-Helin 5-vuotiskirja (päätoim.), lastenkirja Ranskanperunapotku 2002, keittokirja Potut pottuina 2007, lehtiartikkeleita ja reportaaseja 1968-.

Sotilasarvo. Luutnantti 1986.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. Elokuvataiteen valtionpalkinto 2007, Anjalankosken elokuvapalkinto 2008, Humanismin käsi –palkinto 2008.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 13.3.2009