Mensonen, Vasili Vilho Arteminpoika

Vasili Vilho Arteminpoika (T) Mensonen

Salmi, Siilinjärvi

kansanedustajaehdokas

Maanviljelijä, herastuomari Vasili (Vilho) Mensonen oli luovutettuun Karjalaan kuuluvan Salmin rajapitäjän keskeinen johtohenkilö, joka on sangen monipuolisesti osallistunut kunnalliseen ja seurakunnalliseen toimintaan sekä oman ammattialansa pyrintöihin.

Vasili Mensonen on syntynyt 1882 Salmin Lunkulansaaressa. Käytyään kansa- ja maamieskoulun hän ryhtyi viljelemään kotitilaansa, joka oli hänen tarmokkaassa isännyydessään aina talvisodan kohtalokkaisiin päiviin saakka. Käytännöllinen maanviljelys ja maataloudellinen järjestötoiminta ovat aina olleet hänelle mieluisia toimintoja. Hän kuului Iät-Karjalan Maanviljelysseuran johtokuntaan ja muihinkin ammattialansa järjestöihin.

Salmin kunnanvaltuuston puheenjohtajana hän toimi 25 vuotta ja nykyisen sijoituskuntansa Siilijärven kunnanvaltuustoon hän on kuulunut vuodesta 1947. Mannerheimin –liiton Salmin paikallisosaston puheenjohtajana ja Vapaan Huollon Kuopion lääninkeskuksen johtokunnan jäsenenä hän on myös ollut. Kreikkalaiskatolisen kirkon ja seurakunnan luottamustehtäviä hän on uskollisesti hoitanut ja nauttii suurta arvonantoa mainittuun kirkkokuntaan kuuluvan karjalaisen talonpoikaisväestön keskuudessa. Monia siirtokarjalaisten asioita on hän innokkaasti ajanut mm. asutustoimintaa.

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 9.6.2010