Päivänsalo, Bror Karl Juhani

1913

Turku

kansanedustajaehdokas

Toimitusjohtaja Bror Karl Juhani Päivänsalo on kaupunkimme nuoremman liikemiespolven tunnetuimpia edustajia. Hän on syntynyt Turussa 1913. Tultuaan ylioppilaaksi 1932 hän antautui käytännöllisen liike-elämän palvelukseen ja on perehtynyt ammattialaansa mm lukuisilla ulkomaisilla opintomatkoilla. Nykyisin hän on toiminimen Hugo Helander & Poika apulaisjohtaja, Oy Feilcke Ab, Turun Kutomateollisuus Oy:n, Karhu-Puku Oy:n ja Herma Oy:n toimitusjohtaja sekä erinäisten muitten yritysten johtokunnan jäsen. Yksityisyrittäjäin riennot kuuluvat lähinnä hänen harrastuspiiriinsä. Niinpä hän on Yrittäjänuorten Turun aluejärjestön puheenjohtaja ja koko maata käsittävän järjestön ensimmäinen varapuheenjohtaja, Turun Kangaskauppiasyhdistys ry:n johtokunnan jäsen ja sihteeri sekä Turun Tukkukauppiasyhdistyksen hallituksen jäsen ja sen tekstiilijaoston puheenjohtaja. Edelleen hän kuuluu Turun Kaupunkilähetyksen, Lausteen Poikakoti Oy:n ja Turun Reserviupseerikerhon johtokuntiin. Sotilasarvoltaan hän on kapteeni.

J. K. Paasikiven presidenttiehdokkuudesta 1949 hän toteaa seuraavaa:

”Kannatan J. K. Paasikiven valitsemista, koska hän on henkilö, joka viisaudellaan, kokeneisuudellaan ja ennen kaikkea arvovallallaan pystyy kokoamaan kansamme sen ihanteen ympärille joka on kansallisen olemassaolomme edellytys, nimittäin valtiollisen itsenäisyytemme. Se taas rakentuu vapaa suomalaisen oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen pohjalle. Tässä yhteydessä en malta olla lausumatta ihmettelyäni sen johdosta, että eräät puolueet näin vakavassa tilanteessa ovat asettaneet ehdokkaiksi sellaisia yksilöitä, joiden ehdokkuus käsitykseni mukaan johtuu yksinomaan puoluetaktillisista syistä.”

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010