Pekkarinen, Taito

Taito (T) Pekkarinen

1948

päätoimittaja

Päätoimittaja, lääketieteen lisensiaatti Taito Pekkarinen oli vastaanottava lääkäri, joka päätoimitti Suomen Lääkärilehteä. Hänellä oli myös luottamustehtäviä Suomen Lääkäriliitossa. Lääkäriliiton päätoimittajan työssään Pekkarinen kirjoitti 2001 lääkärien lakon kestettyä kahdeksan viikkoa, että yllättävää oli julkisen terveydenhuollon toimivuudesta huolta kantavien määrän vähäisyys. Itse hän jatkoi, että lääkärien työrauha oli epäilemättä ostettavissa rahalla. Lakko oli toiminut Pekkarisen mukaan suunnitellulla tavalla, vaikka se oli haluttu leimata vain lääkärien palkkakonfliktiksi. Kaupungin päättäjänä Pekkarinen samaan hengenvetoon halusi muutosta erityisesti kuntien johtavien päättäjien asenteisiin suhteessa julkisen terveydenhuollon kehittämiseen. Valtuustossa hän on ollut vajaa kolme kautta (1989-1992 ja 1997-). Lisäksi hän vaikutti 1985-2000 terveyslautakunnassa ja 1990-luvulta lukien HYKS:n ja HUS:n luottamushenkilötehtävissä.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 11.3.2009