Kärki, Olli

Olli (T) Kärki

Nurmes, Salo

kansanedustajaehdokas

Ylilääkäri Olli Kärki on syntynyt Nurmeksessa 1897, ylioppilaaksi hän tuli 1917 ja valmistui lääketieteen kandidaatiksi 1921, lisensiaatiksi 1927 ja kirurgisten tautien erikoislääkäriksi 1934. Toimittuaan ensin lääkärinä Sortavalan yleisessä sairaalassa hän tuli 1927 Pitkärannan tehtaiden ja samalla Salmin rajavartioston lääkäriksi. 1932 hän siirtyi apulaislääkäriksi Turun lääninsairaalaan ja 1934 hänet nimitettiin nykyiseen virkaansa Salon Seudun Sairaalan ylilääkäriksi. Molempien sotiemme aikana hän toimi kenttäsairaalan lääkärinä ja sotasairaalan päällikkölääkärinä. Lääkintämajuriksi hänet ylennettiin 1944.

Pitkärannassa tri Kärki toimi myös suojeluskunnan lääkärinä, Diakonaattiyhdistyksen puheenjohtajana ja Kenraali Mannerheimin Lastensuojeluliiton osaston johtokunnan jäsenenä.

Salossa ollessaan tohtori Kärki on tarmokkaasti työskennellyt johtamansa, hyvin vaikeissa oloissa toimivan laajan ja väkirikkaan alueen sairaalan kehittämiseksi vastaamaan nykyistä paremmin paikkakunnan tarpeita. Sympaattisena ihmisenä ja lääkärinä hän nauttii paikkakunnalla kaikissa piireissä jakamatonta arvonantoa ja luottamusta. Yhtenä todistuksena siitä on hänen saamansa huomattavan suuri äänimäärä 1945 eduskuntavaaleissa, jolloin hän oli Kansallisen kokoomuspuolueen edustajaehdokkaana.

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010