Pettinen, Kaarlo

Kaarlo (T) Pettinen

16.12.1916

8.12.2008

Tarkastelukauden pitkäaikaisimmasta kokoomuslaisesta kaupunginvaltuutetusta, diplomi-insinööristä ja juristista Kaarlo Pettisestä tehtiin kaupunkineuvos 1982. Pettinen aloitti uransa valtuustossa vuonna 1957. Valtuustoura kesti vuoteen 1992 eli yhteensä 36 vuotta yhdeksällä valtuustokaudella. Hän oli kaupunginhallituksen jäsen 1969-1972.

Varsinainen leipätyö Pettisellä oli mm. kaupungin kiinteistöviraston tonttiosaston johtotehtävissä 10 vuotta ja sen jälkeen Helsingin seurakuntien talousjohtajana ja johtajana 25 vuotta. Siviilitehtävät johtivat hänen tiensä myös kiinteistölautakunnan puheenjohtajaksi vuosikymmenen ajaksi ja lukuisiin muihin alaa sivuaviin luottamustehtäviin. Insinöörin ja lakimiehen koulutuksen saaneena Kaarlo Pettinen olikin vuosia näissä tehtävissä kantavana voimana. Pakilan seutu oli Pettisen omaa reviiriä. Kaupunginosan historian päätoimittajana Pettinen uurasti 1980-luvun alkupuolella. Työn tuloksena syntyi laajennettu painos Pakilan historiasta.

Pettisen ansioihin kuuluu myös Kansallissäätiön luominen ja Kansallistalon aikaansaaminen, minkä lisäksi hän on Helsingin Kokoomuksen kunniapuheenjohtaja.

Pettinen oli mukana myös yleisten töiden lautakunnassa 1973-1984 ja rakennuslautakunnassa 1985-1992.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 11.3.2009