Haila, Toivo Johannes

Toivo Johannes (T) Haila

Kiikka, Utti

kansanedustajaehdokas

Kansanedustajaehdokas, ent. kansakoulunopettaja, asuntotilallinen Toivo Johannes Haila on tullut tunnetuksi varsinkin Kymenlaaksossa opettajantoimessaan sekä monivuotisena valistustyöntekijänä. Kiikassa 1885 syntynyt Toivo Haila on talonpoikasjuurta, vaikka hänen mielensä jo nuorena paloi opintielle. Kansakoulunopettajaksi hän valmistui Rauman seminaarissa ja toimi opettajana Miehikkälässä 1909-24, kunnes viimemainittuna vuonna tuli Kymenlaakson suojeluskuntapiirin valistusohjaajaksi. Tätä tointa hän hoiti uskollisesti ja tarmokkaasti aina vuoteen 1940, jolloin täysinpalvelleena siirtyi eläkkeelle. Toimittuaan välillä Högforsin tehtaitten sosiaalipäällikkönä hän 1946 siirtyi Uttiin omaa asuntotilaansa hoitamaan.

Myös kunnallisella ja seurakunnallisella työsaralla hän on suorittanut pitkäaikaisen ja tuloksellisen työn. Hän on kuulunut Miehikkälän ja Valkealan kunnanvaltuustoon, Miehikkälän ja Kouvolan kirkkovaltuustoon sekä toiminut Kouvolan seurakunnan rahastonhoitajana. Edelleen kansakoulun johtokunnan jäsenenä, kunnallisena ammattien tarkastajana ja lukuisten toimikuntien jäsenenä.

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö ja sen yhteydessä tapahtuva valistustoiminta ovat aina olleet Hailalle mieluisia tehtäviä. Hän kuuluu Kymenlaakson suojeluskuntapiirin perustajajäseniin ja on ollut Miehikkälän suojeluskunnan paikallisesikunnan jäsenenä. Myöskin erinäisten vapaaehtoisten huoltojärjestöjen toimintaan hän on aktiivisesti osallistunut.

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 9.6.2010