Riihelä, Esko

Esko (T) Riihelä

1940

Toimittaja Esko Riihelä joutui Liikenneradion vetäjäksi 1960-luvulla, kun esimies huomasi, ettei Esko ole autofani. Radion liikennetoimittaja valittiinkin myöhemmin 1996 Vuoden pyöräilijäksi. Riihelällä oli niin persoonallinen ääni, ettei yksikään imitaattori kyennyt häntä matkimaan. Ystävällinen ääni ja tyyni suhtautuminen vaikeimpiinkin liikenneolosuhteisiin tekivät Riihelästä koko kansan miehen.

Riihelällä oli pitkä ura radiotoimittajana takanaan, kun hänet valittiin valtuustoon heti ensi yrittämällä. Voi sanoa, että julkisuus auttoi suotuisaan vaalitulokseen. Olihan hän saanut Katso-lehden Telvis-palkinnon peräti 21910 äänellä. Riihelän mielestä Suomi tarvitsi suursataman ja Helsinki oli siihen sovelias paikkakunta. Autoasiantuntijana Riihelä oli siitä erikoinen, että hän kannatti jalankulkuvyöhykkeen kehittämistä, koska se oli kehityssuunta kaikkialla maailmassa. Liikenteestä ruvettiin hänen mielestään 1960-luvun lopulla puhumaan yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Oliko Riihelällä siihen osuutensa? Sitä ennen se oli autoilijoiden herrasmieshommaa.

Riihelä, Eemu, muistelee ensi askeleitaan politiikassa: Lasse Liemola oli päässyt läpi vihreiden listoilta, mutta anoi myöhemmin Kokoomuksen jäsenyyttä. Lassen jäsenyys edellytti koko ryhmän myötämielisyyttä, ja asiaa käsiteltiin Eskon uran ensimmäisessä ryhmäkokouksessa. Esko oli aivan vähällä äänestää Liemolan jäsenyyttä vastaan, kun hän havaitsi että Liemolan tulo panee istumajärjestyksen uusiksi ja vie häneltä paikan Lindan (Lampenius) vierestä. Eemu sai kuitenkin pidettyä huolensa kurissa ja äänesti Lassen puolesta. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen poliittinen tappio.

Valtuustossa Riihelä on ollut kolme kautta 1997-2008. Hän toimi 1997-2000 kaupunkisuunnittelulautakunnassa ja 2001 lukien satamalautakunnassa.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 13.3.2009