Waurio, Yrjö Olavi

1921

Ulvila, Turku

kansanedustajaehdokas

Teknikko Yrjö Olavi Waurio on iältään nuorin valitsijamiesehdokkaistamme ja hän on luonnollisesti myös kansallisesti ajattelevien nuorten erikoisehdokas. Hän on syntynyt Ulvilassa 1921, käynyt keskikoulun ja Porin teknillisen koulun. Vuodesta 1946 hän on toiminut neuvonta ja studioteknikkona Turun yleisradioasemalla. Sodan aikana hän palveli ilmavoimissa lentävään henkilöstöön kuuluvana.

Teknikko Yrjö Waurio on erikoisesti ansioitunut Kansallisten Nuoren toiminnassa. Hän on Kokoomuksen Nuorten Liiton liittotoimikunnan jäsen, on toiminut Turun Kansallisten Nuorten aloiterikkaana ja uutterana sihteerinä ja hoitaa nykyisin puheenjohtajan nuijaa. Niinikään hän on Varsinais-Suomen Kansallisten Nuorten maakuntajaoston varapuheenjohtaja vuodesta 1947. Kuluvan vuoden alusta hän kuuluu myös Turun kaupungin huoltolautakuntaan ja on kaupungin työtupien johtokunnan varapuheenjohtaja.

J. K. Paasikiven presidenttiehdokkuudesta 1949 hän toteaa seuraavaa:

”Suomen kansa saa olla kiitollinen siitä, että sillä on ollut vaikeina aikoina käytettävänään sellainen pätevä valtiomies kuin J. K. Paasikivi. Lähivuodet ratkaisevat, millä tavoin niitä tuloksia, joita on saavutettu maamme jälleenrakennustyössä, käytetään koko kansamme hyväksi. Tällöin tarvitaan tasavaltamme päämiehen paikalla mies, joka pystyy nousemaan puolueiden yläpuolelle. Ainoa kysymykseen tuleva on silloin J. K. Paasikivi.”

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010