Vesterinen, Olavi

1907

Kanneljärvi, Pertteli

kansanedustajaehdokas

Olavi Vesterinen on syntynyt Kanneljärvellä 1907, käynyt 5. luokkaa oppikoulua ja Kanneljärven kansanopiston. Hänen uudeksi kotiseudukseen on muodostunut Pertteli, jossa hän nykyisin taitavasti ja tarmokkaasti viljelee suurehkoa tilaa. Hänen täydellistä mukautumistaan uusiin olosuhteisiin kuvaa se, että hän on jo saavuttanut hyviä tuloksia sokerijuurikaan viljelyksessä, joka Kannaksella luonnollisesti oli tuntematonta.

Henkisesti vireänä, valppaasti aikaansa seuraavana ja asiallisena miehenä hänelle on myös uudellaan kotipaikkakunnallaan jo uskottu monia luottamustehtäviä. Kuorolaulu ja urheilu ovat aina kuuluneet hänen harrastuspiiriinsä. Nykyisin hän on Perttelin mieskuoron puheenjohtaja sekä v.- ja u.-seura Perttelin Peikkojen johtokunnan jäsen. Perttelin Karjalaiset ry. on saanut hänestä tarmokkaan rahastonhoitajan ja hän kuuluu myös Salon seudun Karjalaisseurojen piirijohtokuntaan. Edelleen hän on Perttelin Kansallisseuran johtokunnan jäsen sekä paikallisen puhelinosuuskunnan ja tarkastusyhdistyksen johtokuntien jäsen. Hän kuuluu myös Kokoomuksen piiritoimikuntaan maakuntamme karjalaisten edustajana.

J. K. Paasikiven presidenttiehdokkuudesta 1949 hän toteaa seuraavaa:

”Rajan läheisyyden luoma vakava isänmaallinen ajatustapa ei ole horjunut Karjalan kansan keskuudessa sen siirryttyä uusille asuinsijoille eikä se ole antautunut vieraiden aatevirtausten johdettavaksi tai yhteiskunnallisten kokeilujen tielle. Sen vuoksi se näkee nykyisessä presidentissä, J. K. Paasikivessä ajattelutapansa mukaisen, luotettavan ja pitkäaikaisen kokemuksen kypsyttämän miehen ja pitää nykyisessä, monissa suhteissa vaikeassa tilanteessa hänen valitsemistaan uudelleen maan päämieheksi presidenttikysymyksen ainoana oikeana ratkaisuna.”

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010