Routavaara, Akseli Anselmi

Oulu, Turku

päätoimittaja

päätoimittaja, tietokirjailija

Akseli Routavaara vaikutti monissa lehdissä keskeisissä tehtävissä, mutta ennen muuta pitkään käytetyn journalismin oppikirjan tekijänä. 1940-luvulla hän käynnisti Kokoomuksen tiedotuspalvelun.

Oululaisen pikkuvirkamiehen poikana kasvaneen Akseli Routavaaran journalistin ura alkoi tavanomaisesti: ylioppilastutkinnon jälkeen toimeen kotikaupungin lehteen ja siitä pitkää linjaa eteenpäin. Hän ehti myös osallistua vapaussodassa 1918 Tampereen valloitukseen ja lähteä Aunuksen retkelle.

Koko uransa ajan Routavaara vaihtoi tiuhaan työ- ja jopa kotipaikkaa. Vaikka lehdistö oli sotien välisenä aikana vielä varsin puoluesidonnainen, hän työskenteli niin Kansallisen Kokoomuksen, Maalaisliiton kuin Kansallisen Edistyspuolueenkin äänenkannattajissa sekä toimittajana että toimitussihteerinä. Kokemukset monista lehdistä antoivat hyvän pohjan myöhemmälle toiminnalle journalistien kouluttajana.

Maalaisliittolaisten ostettua siihen asti edistysmielisen Keskisuomalaisen 1932 Routavaara epäröi, pysyäkö talossa. Hänen tehtävänsä Jyväskylän valtalehdessä rajattiin kuitenkin ensi sijassa ulkomaan-, myöhemmin myös kunnallisasioihin, ja Keskisuomalaisen voimahahmoksi nousi legendaarinen toimitussihteerikollega Lassi Utsjoki eli nimimerkki Puuma. Uusi päätoimittaja Anttooni Takala eteni lehden maalaisliittolaistamisessa toisaalta varovaisesti säilyttääkseen myös aiemman lukija-. tilaaja- ja ilmoittajakunnan.

Tässä vaiheessa Routavaara julkaisi teoksen lehdistöhistoriasta ja vaikutti aktiivisesti pikakirjoitusasioissa. Ehkä hän siis vieraantui toimitustyön ytimestä vähitellen yhä selkeämmin maalaisliittolaiseksi muuttuvassa lehdessä. Ainakin hänet saatiin 1939 houkuteltua päätoimittajaksi kokoomuslaiseen Sisä-Suomeen, joka oli tuolloin menestynyt kohtuullisesti kilpailussa seudun ykköslehden kanssa. Toki Routavaara sai myös päätoimittajan palkan ja aseman.

Sota-ajan vaikeudet heikensivät Sisä-Suomen kilpailuasemaa, ja kokoomuslaiseksi tässä vaiheessa tunnustautunut Routavaara siirtyi 1944 puolueen lehdistösihteeriksi Helsinkiin. Suomalaisen Sanomalehtimiesliiton aloitteesta puolueen viestintää päätettiin tuolloin tehostaa perustamalla tällainen toimi, josta kehkeytyi 1947 Kokoomuspuolueen Sanomapalvelu (KSP). Vielä Sisä-Suomeen tullessaan Routavaara oli kirjannut työsopimukseensa sen, ettei hänen tarvinnut osallistua puoluetyöhön. Pian hän oli kuitenkin urakoinut pääkirjoituksia ja liukunut muutenkin epäpoliittisesta ammattijournalistista poliittiseksi linjanvetäjäksi.

Kokoomuksen puoluetoimistossa Routavaara vaikutti koko oikeistolaiseen lehtikenttään laatimalla puolueen äänenkannattajille pääkirjoituksia (ns. kiertoartikkeleja) ja muuta aineistoa. Omia äänenkannattajia oli 1940-luvulla vielä jokseenkin kaikissa maakunnissa, mutta niiden toimituksissa oli usein vain muutama palkollinen, joten valmis, laadukas teksti otettiin mielellään vastaan. ”Suora” tietojen ja uutisten hankinta pääkaupungista maakuntiin oli 1960-luvulle saakka sitä paitsi hankalaa, kun kaukopuhelun saaminenkin vei usein tuntikausia. Routavaaran aloittamasta puolueen lehdistötoiminnosta kehkeytyi 1950 lehtien itsensä omistama Oikeiston Sanomapalvelu (OSP), jonka nimi neutraloitiin 1963 Lehdistön Sanomapalveluksi (LSP). Toki puoluesihteeri (->) K.N. Rantakari oli ideoinut tällaista toimintaa jo 1906.

Routavaaran vaikutus kokoomuskenttään jatkui 1947 - 1952 Uuden Suomen artikkelitoimittajana, siis päätoimittaja (->) Lauri Ahon läheisenä avustajana. Täältä Routavaara siirtyi Turkuun johtamaan kokoomuslaista kakkoslehteä, Uutta Auraa, joka oli jo 1930-luvulla hävinnyt kilpailun Turun Sanomille. Hän kuoli kuitenkin jo parin vuoden kuluttua.

Akseli Routavaaran oma toimittajanura oli siis rikkonainen. Kestävän jäljen suomalaiseen journalismiin hän jätti teoksillaan, ennen muuta oppaalla Minusta tulee toimittaja (1944), joka innosti monia "lehtineekerin" ammattiin. Vankkaan kokemukseen nojanneen kirjoittajan monet havainnot ovat yhä hyödyllisiä. Tosin Routavaara jotakuinkin sivuutti yhteiskunnallinen journalismin - niin uutishankinnan kuin linjanvedotkin. Niiden ei tuolloin katsottu kuuluvan tavallisen toimittajan työnkuvaan.

Akseli Anselmi Rosvall vsta 1928 Routavaara S 23.3.1901 Oulu, K 17.5.1954 Turku. V vahtimestari Oskar Vilhelm Rosvall ja Anna Pieniniemi. P 1922 - Helmi Grönlund, PV konstaapeli Viktor Grönlund ja Kaisa Sofia Kunnari. Lapset: Allan Akseli S 1923; Aira Annikki S 1929; Helmi Inkeri S 1931.

URA. Ylioppilas 1918.

Kaiun toimittaja 1919, toimitussihteeri 1920; Liiton toimittaja 1920 - 1921, Pohjolan Sanomien toimitussihteeri 1921 - 1927; Perä-Pohjan toimitussihteeri 1927 - 1928; Kalevan 2. toimitussihteeri 1928 - 1929; Keskisuomalaisen 1. toimitussihteeri 1929 - 1932, uutistoimittaja 1932 - 1939; Sisä-Suomen päätoimittaja 1939 - 1944; Kansallisen Kokoomuspuolueen keskustoimiston sanomalehtisihteeri 1944 - 1947; Uuden Suomen artikkelitoimittaja 1947 - 1952; Uuden Auran päätoimittaja 1952 - .

Jyväskylän kauppakoulun pikakirjoituksen opettaja 1932 - 1944, Jyväskylän lyseon 1933 - 1944, Jyväskylän kansalaisopiston 1935 - 1944.

Kemin kaupunginvaltuuston sihteeri 1926 - 1928.

Toimittaja- ja pikakirjoitusyhteisöjen luottamustoimia.

Osallistunut vapaussotaan 1918, Aunuksen retkelle 1919.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. Vapaussodan mm.; Talvisodan mm.

TUOTANTO. Suomen sanomalehdistö 1771 - 1932 : bibliografinen esitys. 1935; Minusta tulee toimittaja : alkeistietoa sanomalehtialalta. 1944 (2. painos 1951); Kolme vuosikymmentä : Kansallisen kokoomuspuolueen vaiheita 1918 - 1948. 1949; tutkielmia lehdistöhistoriasta, etenkin routavuosien sensuurioloista.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Uuden Suomen arkisto, Kansallisarkisto; P. Tommila, T. Raitio, Keski-Suomen lehdistö 3 : 1918 - 1944. 1976; J. Vesikansa, Akseli Routavaaran henkilökuva. Suomen Kansallisbiografia, SKS Helsinki 1997-.

Artikkeli on julkaistu aikaisemmin Suomen Kansallisbiografiassa.

Jyrki Vesikansa

julkaistu 29.12.2008