Räty, Nuutti Johannes

Nuutti Johannes (T) Räty

Ilomantsi, Joutseno

kansanedustajaehdokas

Nuutti Räty on syntynyt Ilomantsissa 1892. Päätettyään opiskelunsa Helsingin yliopistossa hän toimi ensin Viipurin piirin apulaisnimismiehenä vuoteen 1922, jolloin hänet nimettiin Kivennavan piirin nimismieheksi, jota virkaa hän hoiti kotipaikkakuntansa evakuointivaiheeseen saakka. Sen jälkeen hän toimi lääninhallituksessa luovuttelujen alueiden poliisilaitosten, nimismiesten ja kruunuvoutien arkiston selvittäjänä, kunnes 1942 toistamiseen määrättiin entistä virkaansa hoitamaan. Mutta jo elokuussa 1943 hänet nimitettiin Säkkijärven piirin nimismieheksi ja 1945 nykyiseen virkaansa Joutsenon piirin nimismieheksi.

Nimismies Räty on toiminut aina rajaseutupitäjissä, joiden väestön ja heidän olonsa hän hyvin tuntee. Oman virkansa ohessa hän on toiminut myös virkaatekevänä henkikirjoittajana ja kruununvoutina. Hän kuului Kivennavan kunnanvaltuustoon sekä monien seurojen ja yhdistysten johtoelimiin. Niinikään hän oli innokas vapaaehtoisen maanpuolustustyön tekijä ja toimi Raivolan suojeluskunnan paikallispäällikkönä. Aatteellisiin pyrintöihin hän on myös osallistunut ja toiminut Kivennavan ja Joutsenon kansallisseuran puheenjohtajana.

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 9.6.2010