Vekka, Matti Tapio

Matti Tapio Vekka

17.4.1970

Hämeenlinna

Toimitusjohtaja, Hämeenlinnan kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kapteeni evp

Tapio Vekka on toisen polven hämeenlinnalainen yrittäjä ja kaupunginvaltuutettu. Nyt toimitusjohtaja, kapteeni evp Vekka on aloittanut uuden Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtajana 2009.

Tapio Vekka syntyi 1970 hämeenlinnalaiseen toimitusjohtaja Matti ja opettaja Kirsti Vekan liikennöitsijäperheeseen. Perhe omistaa niin paikallis- kuin tilausliikennettä tarjoavan Vekka Liikenne Oy:n, joka on paikallisesti tunnettu yritys. Tapio Vekka kirjoitti ylioppilaaksi 1989 ja suuntautui sen jälkeen sotilasuralle. Hän suoritti varusmiespalveluksensa 1991 ja jatkoi kadettikurssille, josta hän valmistui 1995. Valmistuttuaan hän siirtyi palvelukseen Hämeenlinnaan Panssariprikaatiin Poltinaholle.

Vaikka työpaikka puolustusvoimissa oli hyvä ja työnantaja pidetty, siirtyi Vekka vuoden 1999 alusta perheyrityksen varatoimitusjohtajaksi. Hän toteaa, että päätöksen tekeminen oli vaikeaa, mutta että lopulta se oli helpotus niin hänelle kuin isälleen. Upseerikoulutus antoi hyvät kannukset yrityksen johtamiseen, muttei tarjonnut juurikaan eväitä taloudellishallinnolliselle puolelle. Vekka opiskelikin Jyväskylän yliopistossa MBA –tutkinnon, josta on hyötyä niin yrityksen hallinnossa kuin kaupungin asioiden hoidossa. Vuodesta 2001 Tapio Vekka on toiminut perheyrityksen toimitusjohtajana isänsä siirryttyä eläkkeelle.

Yrittäjyyden myötä Tapio Vekka kiinnostui myös politiikasta. Hänen isänsä istui vuoteen 2001 asti Hämeenlinnan kaupunginvaltuustossa. Vekka arveleekin, että politiikka kulkee suvussa – myös isänäidin puolelta löytyy poliittisesti suuntautuneita sukulaisia. Vekka lähti kokoomuksen listalta ehdokkaaksi vuoden 2000 kunnallisvaaleihin ja pääsi toiseksi varavaltuutetuksi. Paikka kaupunginhallitukseen ja valtuustoon aukeni 2003, kun Matti Vihervuori jättäytyi pois politiikasta. Siitä lähtien on Tapio Vekka istunut kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa. Vekka on toiminut myös kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana.

Vuoden 2008 kunnallisvaaleissa Kokoomus saavutti vaalivoiton myös Hämeenlinnassa. Tämä tarkoitti kaupunginhallituksen puheenjohtajan paikkaa puolueelle. Tapio Vekka oli kokoomuksen valtuustoryhmän yksimielinen päätös kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi. Hän myöntää, että nyt saavutettu paikka olisi kiinnostanut jo 2004 vaalien jälkeen, jos se olisi ollut mahdollinen. Toisaalta Vekka toteaa, että nyt hänellä on neljä vuotta lisää kokemusta, mikä varmasti auttaa ja tuo lisää varmuutta.

Kuntavaalien jälkeen on Hämeenlinnassa alkanut nuorten päättäjien aika. Kaupunginhallituksen puheenjohtajana on 38-vuotias Tapio Vekka ja valtuuston puheenjohtajan nuijaa heiluttaa 31-vuotias kokenut kunnallispoliitikko, toimittaja, hallintotieteiden maisteri Iisakki Kiemunki (sd.). Kaupungissa onkin nyt uudenlainen tilanne, kun kaupunginjohtajat ovat kokeneita ja poliittinen johto nuorta. Päätöksenteko kulttuurin ja toimintatapojen uskotaan muuttuvan uusien nuorten puheenjohtajien myötä.

Vekka Matti Tapio S 17.4.1970 Hämeenlinna V toimitusjohtaja Matti Vekka ja opettaja Kirsti Järvelä P 1994- tekstiilisuunnittelija Pia-Nina Mohr L Leevi ja Pinja

URA. Ylioppilas Hämeenlinnan Kaurialan lukiosta 1989, Kadettikurssi 78 1991-95, Jyväskylän yliopisto MBA –tutkinto.

Reservinupseeri 1994, opetusupseeri 1995, kuljups koulutuskeskuksessa Poltinaholla 1996, rapäällikkö 1998, kvarapäällikkö PsPr 1995-99. Evp 1999; Vekka Liikenteen varatoimitusjohtaja 1999-2001, toimitusjohtaja 2001-.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston varajäsen 2000-04, jäsen 2004-, kaupunginhallituksen jäsen 2003-, kaupunginhallituksen puheenjohtaja 2009-; Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Kapteeni.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Hämeenlinnan kaupunkiuutiset 17.1.2009; Hämeen Sanomat 17.11.2008 luettu 28.1.2009 http://www.hameensanomat.fi/?article=86866; Hämeenlinnan Viikkouutiset 21.11.2008 luettu 28.1.2009 http://epaper.hmlviikkouutiset.fi/products/VUT-2008-11-21/pdfs/3.pdf; Hämeenlinnan kaupunkiuutiset 18.9.2008 luettu 28.1.2009 http://epaper.kaupunkiuutiset.com/products/KUT-2008-09-10/index.htm; Upseerimatrikkeli 2000.

Jenni Karimäki

julkaistu 2.2.2009