Saariaho, Urho Jaakko

27.11.1911

18.09.1981

Raahe, Helsinki

Urho Saariaho on syntynyt kauppiaan poikana 1911 Raahessa. Ylioppilas- ja kauppaopiston tutkinnot suoritettuaan hän tuli Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n palvelukseen toimien kaupallisissa ja sosiaalisissa tehtävissä ja nykyään osastopäällikkönä yhtiön pääkonttorissa Myllykoskella. Hän on samalla yhtiön sosiaalisen toiminnan johtajana. Hän on tehnyt lukuisia opintomatkoja ulkomaille.

Vapaan kansalaistoiminnan eri aloilla hän on suorittanut sangen tuloksellisen työn. Erikoisen läheisiä hänelle ovat olleet liikuntakasvatustyö, sosiaalinen toiminta ja vapaaehtoinen maanpuolustustyö sekä partiotoiminta. Aktiiviurheilijana ja järjestömiehenä Saariaho on 20 vuoden aikana suorittanut liikuntakasvatuksen hyväksi sangen tuloksellista työtä. Niinpä hän on toiminut Myllykosken Kilpa-Veikkojen sihteerinä ja puheenjohtajana, SVUL:n Kymenlaaksonpiirin varapuheenjohtajan ja SVUL:n johtokunnan ja liittohallituksen jäsenenä. 1934 hän oli Suomen mestari seiväshypyssä. Suomen Reserviupseeriliiton ja sotainvalidien liiton toimintaan hän on niinikään niiden johtoelimissä osallistunut ja hänen toimestaan perustettiin Myllykoskelle työväenopisto.

Saariaho, Urho Jaakko S 27.11.1911 Raahe K 18.09.1981 Helsinki V nahkatehtailija-kauppias Johan Petter Saariaho, Amalia Karolina Närvälä P Rauha Kaarina Pekuri 1939 -

URA. kauppaopisto 1931, ylioppilas 1935

Yhtyneet paperitehtaat oy:n kirjanpito-osaston lähetysosaston palveluksessa 1936-1947, Yhtyneet paperitehtaat oy:n sosiaaliosaston johtaja Sippolassa 1948-1952, Myllykoski oy:n sosiaaliosaston johtaja Sippolassa 1953-1976, Kokoomuksen kansanedustaja Kymen läänin läntinen vaalipiiri 06.04.1945 - 21.07.1948, Kymen läänin vaalipiiri 22.07.1948 - 04.04.1966

Puolustusasiainvaliokunta, Työväenasiainvaliokunta, Ulkoasiainvaliokunta, Valtiovarainvaliokunta

presidentin valitsijamies 1956, 1962

Kymenlaakson kansallisliitto (pj) 1950-66; Keski-Kymen ammattikoulun johtokunta (pj); Piikkirykmentin (JR 25) toimikunta (pj); SVUL:n Kymenlaakson piiri (pj); Keski-Kymen sotaveteraanit (pj) ; Kymen yrittäjät (pj); Kansallinen eläkeläisliitto (pj); Suomen urheiluliitto (vpj); Myllykosken Kilpa-Veikot (pj); Myllykosken Kilpa-Veikot (sihteeri); Suomen reserviupseeriliiton hallitus; Kymenlaakson yksityisyrittäjien liiton hallitus; SVUL:n liittohallitus; Rautaruukki oy:n hallintoneuvosto; Kymenlaakson matkailijayhdistyksen johtokunta; Kymenlaakson sotaveteraanipiirin johtokunta; Vakuutusyhtiö Salaman edustajisto; Kansaneläkelaitoksen tilintarkastaja (tilintarkastaja)

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. sosiaalineuvos 1963

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 26.8.2009, täydennetty 9.6.2010