Haukio, Toivo Aulis Oskari

28.8.1923

4.12.2006

Lempäälä, Pori

varatuomari, kaupunginviskaali, raastuvanoikeuden puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu

Toivo Haukio oli satakuntalainen kokoomus- ja järjestöaktiivi, joka vaikutti niin puoluevaltuustossa, puoluehallituksessa kuin piirijärjestössä. Hän toimi myös Odd fellow -järjestössä ja reserviläisissä sekä oli tunnetusti innokas kalamies.

Toivo Haukio syntyi Lempäälässä 1923 torikauppias Väinö ja Anna Helinin perheeseen. Haukio kuului siihen ikäluokkaan, jonka nuoruusvuodet katkaisi sota-aika. Hän oli rintamalla kolme vuotta. Sodan jälkeen Haukio työskenteli ensiksi liikkuvan poliisin palveluksessa ja valmistui sitten vuonna 1946 ylioppilaaksi Porin lyseosta. Hän jatkoi liikkuvassa poliisissa yhteensä kymmenen vuotta, kunnes siirtyi poliisilaitoksen sihteeriksi. Haukio suoritti alemman oikeustieteellisen tutkinnon työnsä ohessa. Työskenneltyään lähes 15 vuotta poliisin palveluksessa siirtyi hän kaupunginviskaaliksi, missä virassa hän toimi yhteensä 18 vuotta.

Työuransa ohella Toivo Haukio oli innokas yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hänet valittiin Porin kaupunginvaltuustoon Kokoomuksen listoilta 1957 ja hän istui valtuustossa kaksikymmentä vuotta. Hän toimi myös vuodesta 1961 lähtien kaupunginhallituksessa. Haukion poliisitausta ja mielenkiinnonkohteet näkyivät myös hänen lautakuntatyöskentelyssään – Hän toimi poliisipiirin neuvottelukunnan jäsenenä sekä Porin Tekojääratayhdistyksen puheenjohtajana. Hän istui myös asuntotuotanto- ja rakennus-ja kiinteistölautakunnissa. Talouspuolella hän toimi avustus- ja lahjoitusrahaston hoitotoimikunnan puheenjohtajana sekä lahjoitusrahastojen hoitolautakunnassa että luontoisetutoimikunnassa. 1977 hän joutui luopumaan näistä tehtävistään siirryttyään raastuvanoikeuden puheenjohtajaksi. Keskusvaalilautakunnan varapuheenjohtajana, jäsenenä ja varajäsenenä hän jatkoi kuitenkin aina vuoteen 1992 asti.

Kunnallispoliittisen vaikuttamisen lisäksi Haukio toimi ansioituneesti myös Kokoomuspuolueen riveissä. Hän oli lähes kymmenen vuotta Satakunnan Kokoomuksen puheenjohtajana 1963-72. Samaan aikaan hän toimi myös Kokoomuksen puoluevaltuuston ja puoluehallituksen jäsenenä. Haukio oli myös 1969 puolueen toinen varapuheenjohtaja. Tunnettu paikallistason vaikuttaja Haukio pyrki myös kahdesti valtakunnan politiikkaan ollen ehdolla 1962 ja 1966 eduskuntavaaleissa. Hän sai molemmissa vaaleissa hyvän äänisaaliin, mutta jäi viidenneksi molemmilla kerroilla. 1962 läpi menivät Matti Raipala, Paavo Rautkallio ja Aapo Seppälä ja 1966 (->) Tuure Junnila ja Matti Raipala.

Poliittisen toiminnan lisäksi Toivo Haukio toimi ahkerasti myös muissa järjestöissä. Hän kuului muun muassa Odd fellow -järjestöön ja reserviläisiin. Haukio oli yksi Henrik loosi nro 30 Henrikin perustajajäsenistä, kun loosi vuonna 1977 perustettiin Poriin. Haukio toimi loosin ensimmäisenä ylimestarina. Toivo Haukion suosikkiharrastus pikkupojasta eläkepäiviin asti oli kalastus. Myös (->) Harri Holkeri muistaa hänet niin aikansa kokoomuksen satakuntalaisena nokkamiehenä kuin hyvänä kalakaverina. Haukio ideasta ovat saaneet alkunsa muun muassa pilkkionginnan MM-kilpailut.

Toivo Haukio kuoli Porissa 4.12.2003 83 vuoden iässä. Haukion kokoomuslaista perintöä jatkaa hänen pojantyttärensä Jenni Haukio (s. 1977), joka tunnetaan kokoomuksen viestintäpäällikkönä, runoilijana ja nyt myös (->) Sauli Niinistön aviopuolisona. Jenni Haukio on toiminut myös Satakunnan Kokoomuksen toiminnanjohtajana.

Haukio Toivo Aulis Oskari, v:teen 1957 Helin S 28.8. 1923 Lempäälä K 4.12.2006 Pori V torikauppias Väinö Oskar Helin ja Anna Alina Ramstedt P Kirsti Ines Mäki S 6.2.1923 Pori PV kenkäkauppias Emil Johannes Mäki ja Lempi Maria Rosengren L Marja-Riitta 1946, Teuvo Aulis 1950, Kimmo Kalevi 1952, Kirsi Päivikki 1956, Eija Inkeri 1958.

URA. Ylioppilas Porin Lyseo 1946, alempi oikeustutkinto 25.10. 1949, LOK 25.10. 1956, HA Turun hovioikeus, varatuomari 31.5.1961

Opintomatkoja Länsi-Saksaan, Alankomaihin ja Belgiaan 1957.

Liikkuvan poliisin nuorempi konstaapeli 1.12.1944, vanhempi konstaapeli 1.2.1945, tark. konstaapeli 24.10.1950, ylikonstaapeli 1.3.1951, 1. lk komisario 1.4.1953, Porin poliisilaitoksen 2. lk sihteeri 1.12.1954, Kaupunginviskaali 1.1.1959, 1. kaupunginviskaali 1.1.1969, Porin raastuvanoikeus vanhempi oikeusneuvosmies 1976, Raastuvanoikeuden neljännen osasto puheenjohtaja 1977-1987.

Porin kaupunginvaltuutettu 1957-77, kaupunginhallituksen jäsen 1961-77, Keskusvaalilautakunta vpj 1969-76, jäsen 1977-84, varajäsen 1985-1992, Poliisipiirin neuvottelukunta jäsen 1973-1976, Asuntotuotantolautakunta 1971-72, Rahatoimiston kassan ja arvopaperin tarkastaja 1962-64, Rakennus- ja kiinteistölautakunta jäsen 1959-60, Avustus- ja lahjoitusrahasto hoitotoimikunta pj 1959-68, Lahjoitusrahastojen hoitolautakunta varajäsen 1968, Liikennetoimikunta jäsen 1961-63, Porin Tekojääratayhdistys pj 1961-63, Luontoisetutoimikunta jäsen 1963-68.

Presidentin valitsijamies 1968; Satakunnan Kokoomuksen puheenjohtaja 1963-72; Kansallisen Kokoomuksen puoluevaltuusto jäsen 1963-72; Kansallisen Kokoomuksen puoluehallitus jäsen 1965-69, puoluehallituksen varapuheenjohtaja 1969; Kokoomuksen kansanedustajaehdokas 1966; Satakunnan Kirjateollisuuden hallituksen jäsen; Satakunnan Säästöpankin tilintarkastaja; Vanhat Porilaiset –kotiseutuyhdistys kylänvanhin; Saunaseura Tähtisilmät; Porin reserviläiset ry. sihteeri; Loosi nro 30 Henrikin ylimestari 1977-79; Porin Ässien puheenjohtaja; Porin kirkkovaltuuston jäsen 1971-74.

Vääpeli 1968.

ARVOMERKIT JA KUNNIANOSOITUKSET. SL R 1. S urh pr am, SVR 1, Keskuskauppakamarin 25-vuotismerkki, Valtion virka amr., Kansallisen Kokoomuksen 70-vuotisansiomitali.

LÄHTEET. Porin kaupunginarkisto; Suomen lakimiehet – Finlands jurister; Satakunnan kansa Toivo Haukion nekrologi; Pekka Vuorilehto: Loosi nro 30 Henrikin syntyvaiheet, luettu 13.1.2009 http://henrikloosi.net/HenrikinSyntyvaiheet.htm; Markku Rantalan puhe Henrikin 25-vuotisjuhlassa 11.5.2002 luettu 13.1.2009 http://henrikloosi.net/Henrik25vYlimestarit.htm; Turun Sanomat 13.1.2009 Harri Holkerin kolumni Horisontaalitason havaintoja; Suomen kuvalehti 3.1.2009 Niinistö palasi omiensa pariin; Nakkilan reserviläisten historiikki, luettu 13.1.2009 http://kotisivu.dnainternet.net/vimika/historiikki.html.

Jenni Karimäki

julkaistu 2.2.2009

Korjattu 27.2.2013.  Järjestötoimintaan liittyvien virheellisyyksien korjaaminen. Linkki: Lisätietoja Odd fellow -järjestöstä.