Mäkinen, Eliisa (Liisa)

16.4.1902

19.3.1985

Viipuri, Helsinki

Kokoomuksen Naisten Liiton pitkäaikainen puheenjohtaja Liisa Mäkinen oli tyypillinen aikansa naisvaikuttaja puolueessa. Lähtiessään kunnallispolitiikkaan hänellä oli takanaan jo kahden vuosikymmenen ura oppikoulunopettajana. Valtakunnallisiin tehtäviin hän nousi 50-vuotiaana. Hän oli perheetön maisteri, joka keskittyi politiikassa opetus- ja sosiaalikysymyksiin kulttuuria unohtamatta.

Omassa, aikanaan lähes väistämättömässä roolissaan Mäkinen oli kuitenkin "pätevä, asiallinen ja luotettava", kuten vaaliesitteessään lupasi. Hän organisoi Kokoomuksen Naisten Liiton uudelleen ja oli kansainvälistymisen pioneereja johtaessaan liittonsa jo 1955 konservatiivisten naisten Euroopan-järjestöön. Kielitaitoisena, selkeänä ihmisenä hän nousi Euroopan Naisten Liiton varapuheenjohtajaksikin.

Liisa Mäkinen syntyi Viipurissa ja valmistui kielten maisteriksi 1926. Läpi ammattiuransa hän opetti saksaa ja ranskaa oppikouluissa -- ensin Terijoella, sitten 1930-51 Hämeenlinnan maineikkaassa lyseossa ja 1951-65 Helsingin Tyttölukiossa eli nykyisessä Sibelius-lukiossa. Hän vaikutti myös ammattikuntansa yhteistyössä.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuustoon Mäkinen valittiin 1946. Politiikkaan lähtemiseen saattoi vaikuttaa se, että kansanedustaja (->) Felix Seppälä oli hänen kollegansa lyseossa. Mäkinen oli mm. perustamassa myöhempää Kanta-Hämeen maakuntaliittoa ja toimi sen puheenjohtajana. Kanta-Hämeessä Mäkinen toimi myös keskeisesti sotainvalidien huoltotyössä. Hänet valittiin 1951 ensimmäisenä naisena Hämeenlinnan kaupunginhallitukseen.

Kahden vuosikymmenen Hämeenlinnan-kauden jälkeen Liisa Mäkinen siirtyi 1951 Helsinkiin. Tämä helpotti ajan oloissa hänen ryhtymistään Kokoomuksen valtakunnallisiin tehtäviin, mutta saattoi merkitä sitä, että tie eduskuntaan tukkeutui. Mäkinen oli valittu 1950 presidentin valitsijamieheksi, mutta uudessa eli Helsingin vaalipiirissä oli kilpailijoina Kokoomuksessa (->) Margit Borg-Sundman ja muitakin tunnettuja naisia.

Mäkinen valittiin kuitenkin Helsingin kaupunginvaltuustoon jo 1953. Siihen hän kuului vuoteen 1964 saakka. Mäkinen oli arvostettu kunnallispoliitikko, vaikkei noussutkaan kaikkein näkyvimpiin asemiin. Hän vaikutti lähinnä omalla alallaan eli opetustoimessa. Kulttuuritahtoa osoitti 1955 aloite istutuksista Aleksis Kiven patsaan ympärille. Muutaman vuosikymmenen kuluttua aloite toteutettiinkin.

Naisten Liiton puheenjohtajana Mäkinen valittiin myös Kokoomuksen puoluehallitukseen. Sielläkin hän painotti naisten asiaa sekä opetus-, kulttuuri- ja sosiaalikysymyksiä. Yleispolitiikan suurissa kysymyksissä hän ei kiihkoillut, vaan oli puolueen päälinjalla.

Eliisa (Liisa) Mäkinen. S. 16.4.1902 Viipuri. K. 19.3.1985 Helsinki.

URA Ylioppilas 1920, filosofian kandidaatti 1926, filosofian maisteri. Saksan ja ranskan opettaja/lehtori Terijoen keskikoulun jatkoluokilla/ Terijoen yhteislyseossa 1926-31. Hämeenlinnan lyseon vanhempi lehtori 1931-50, Helsingin Tyttölukion (nyk. Sibelius-lukio) 1950-65.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto 1946-51, kaupunginhallitus 1951. Etelä-Hämeen (myöh. Kanta-Hämeen) Maakuntaliiton perustajia ja puheenjohtaja; Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen 1953-64, kirjastolautakunnan jäsen 1954-56, ammattioppilaslautakunnan jäsen 1957-60, kansakoulujen johtokunnan jäsen 1957-64. Presidentin valitsijamies 1950.

Hämeenlinnassa Kokoomuksen Naisten puheenjohtaja, Kansallisseuran johtokunnan ja Etelä-Hämeen Kansallisliiton piiritoimikunnan jäsen. Kokoomuksen Naisten Liiton puheenjohtaja 1952-63, Kokoomuksen puoluevaltuuston jäsen 1951-52, 1965-69, varajäsen 1975-77, puoluehallituksen jäsen 1954-62, Kansallisen Kokoomuksen varapuheenjohtaja 1960-1961, 1969; Kansallisen Kokoomuspuolueen säätiön hallituksen jäsen 1959-85; Kansallissäätiön isännistön jäsen 1958-73, hallituksen jäsen 1958-71. Henkisen työn neuvottelukunnan jäsen.; Euroopan Naisten Liiton hallituksen ja valtuuston jäsen 1952-, varapuheenjohtaja.

Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piirin naistoimikunnan ensimmäinen puheenjohtaja.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. 2. lk. vapaudenmitali. Kokoomuksen Naisten Liiton kunniapuheenjohtaja 1973.

Jyrki Vesikansa

julkaistu 29.12.2008