Sahlstein, Georg Karl Gunnar

Kuopio, Rauma

ministeri

sisäasiainministeri, kansanedustaja, kihlakunnantuomari

Gunnar Sahlstein yleni virkaurallaan Turun hovioikeuden asessoriksi, minkä jälkeen hän sai nimityksen kihlakunnantuomariksi. Politiikkaan kokoomuslainen Sahlstein osallistui 1920- ja 1930-luvulla niin Turun ja Rauman kunnallispolitiikassa kuin Lauri Ingmanin toisen hallituksen sisäministerinä ja kansanedustajanakin.

Kuopiolaissyntyinen Gunnar Sahlstein teki näyttävän tuomarinuran lounaisessa Suomessa. Suoritettuaan oikeustutkinnon ja saatuaan varatuomarin arvon 1905 hän toimi senaatin oikeusosaston ylimääräisenä kopistina sekä asianajokonttorin avustajana Helsingissä, kunnes siirtyi Halikon tuomiokunnan vt. tuomariksi 1911. Pitkäaikaisen uransa Turun hovioikeudessa hän aloitti 1914 edeten ylimääräisestä virkamiehestä

asessoriksi 1918. Tästä tehtävästä hänet nimitettiin 1928 Euran tuomiokunnan tuomariksi Raumalle.

Hienostuneeksi ja sympaattiseksi kulttuuripersoonallisuudeksi luonnehdittu Gunnar Sahlstein oli Turun kunnallispolitiikassa keskeinen henkilö, sillä paitsi kaupunginvaltuutettuna hän toimi koko 1920-luvun ajan myös kaupungin rahatoimikamarin puheenjohtajana, mikä tehtävä tavallaan vastasi myöhempää kaupunginjohtajan virkaa. Kun (->) Lauri Ingman keväällä 1924 kokosi porvarillista kokoomushallitustaan, hän löysi sen sisäministeriksi hovioikeuden asessori Sahlsteinin. Tässä tasan kymmenen kuukautta istuneessa hallituksessa sisäministerin

keskeisimmiksi tehtäviksi muodostuivat kieltolain aiheuttaman ja jatkuvasti laajentuneen alkoholin salakuljetuksen hillitsemiseksi suunnitellut toimet.

Sahlsteinin ura valtiollisessa politiikassa alkoi valtioneuvoston jäsenyydestä, sillä Kansallisen Kokoomuspuolueen kansanedustajaksi hänet valittiin Turun eteläisestä vaalipiiristä ensimmäisen kerran vasta 1927. Hän uudisti kansanedustajan paikkansa kaksissa perättäisissä hajotusvaaleissa 1929 ja 1930. Valtioneuvoston jäsenyyden jälkeen hän ei ollut valtakunnan politiikassa keskeisimmissä asemissa, mutta esimerkiksi presidentti Lauri Kr. Relander luki hänet läheiseksi ystäväkseen.

Kokoomuksen sisäpiiriin noussut Sahlstein oli muuttanut Turusta toisen vaalipiirin alueelle jo 1928, kun hänet oli nimitetty Raumalle Euran tuomiokunnan tuomariksi. Niinpä hänen kansanedustajan kautensa katkesi vuoteen 1933. Poliittista uraansa hän jatkoi kuitenkin Rauman kaupunginvaltuuston jäsenenä, ja hänestä tuli nopeasti yksi pikkukaupungin yhteiskunnallisen elämän keskeisistä henkilöistä. Sahlsteinilla oli myös merkittäviä valtakunnallisia luottamustehtäviä. Hän toimi yhdeksän vuotta 1917 perustetun Suomen Kaupunkiliiton varapuheenjohtajana sekä maatalouden rahoittamiseksi perustetun Suomen Maatalous-Osake-Pankin hallintoneuvoston ja kaupunkien asuntorakentamista rahoittaneen Suomen Asuntohypoteekkipankin hallituksen jäsenenä.

Gunnar Sahlstein kuoli vain muutaman päivän sairastettuaan tammikuussa 1935. Hän oli joutunut todistamaan nuorimman, ainoastaan nelivuotiaan poikansa kuoleman, mikä vei isän voimat niin, että hän menehtyi kuusi päivää kuopuksensa jälkeen.

Georg Karl Gunnar Sahlstein S 3.1.1879 Kuopio, K 10.1.1935 Rauma. V asessori, lääninrahastonhoitaja Herman Verner Sahlstein ja Hulda Sofia von Fieandt. P 1913 - Elna Astrid Helena Fredriksson, PV pankinkamreeri Evert Mauritz Fredriksson ja Alexandra Sohlman. Lapset: Karl Filip S 1914, ekonomi, Astrid Marianne S 1917, sairaanhoitaja; Kai Runar S 1921, K 1998, apteekkari; Olof (Olli) Mauritz S 1925, K 1992, varatuomari; Erik Markus S 1930, K 1935.

URA. Ylioppilas Savonlinnan lyseosta 1898; oikeustutkinto 1902; varatuomari 1905.

Senaatin oikeusosaston ylimääräinen kopisti 1907 - 1911; avustaja asianajokonttorissa Helsingissä 1907 - 1911; Halikon tuomiokunnan vt. tuomari 1911 - 1914; Turun hovioikeuden ylimääräinen virkamies 1914, kanslisti 1914 - 1917, kirjaaja 1917, notaari 1917 - 1918, taloudenhoitaja 1917 - 1919, viskaali 1918, asessori 1918 - 1928; Euran tuomiokunnan tuomari Raumalla 1928 - 1935.

Kansallisen Kokoomuspuolueen kansanedustaja 1927 - 1933; sisäasiainministeri Lauri Ingmannin 2. hallituksessa 2.6.1924 - 31.3.1925. Turun kaupunginvaltuuston jäsen 1920 - 1929, Rauman kaupunginvaltuuston jäsen 1931 – 1935; Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja 1928, 1930, 1932.

Turun rahatoimikamarin puheenjohtaja 1920 - 1929; Suomen Kaupunkiliiton varapuheenjohtaja 1926 - 1935, Suomen Maatalous-Osake-Pankin hallintoneuvoston ja Suomen Asuntohypoteekkipankin hallituksen jäsen; Kansallisen Kokoomuspuolueen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja puheenjohtaja.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. Suomen Valkoisen Ruusun K; Ruotsin Pohjantähden Ritarikunnan K2.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Länsi-Suomi 11.1.1935; L. K. Relander, Presidentin päiväkirja I - II. 1967 - 1968; Valtioneuvoston historia 1917 - 1966 I : ministeristöjen historia 1917 - 1939. 1976; Mikko Uola, G. Sahlsteinin henkilökuva. Suomen Kansallisbiografia, SKS Helsinki 1997-.

Artikkeli on julkaistu aikaisemmin Suomen Kansallisbiografiassa.

Mikko Uola

julkaistu 5.12.2008