Krause, Hannele

Muut nimet:
Schlizewski

1958

Toimittaja Hannele Krause onnistui kunnallisvaaleissa 1988. Hänestä tuli valtuutettu. Hän oli tuolloin varsin tunnettu julkkis, mikä auttoi vaalimenestykseen. Mutta politiikan teon jälkeenkin hänestä kirjoitettiin vauhdikkaita juttuja lehtiin. Yhdessä sellaisessa kerrottiin: Hannelelle on ollut alusta lähtien itsestään selvä asia, että hän elää elämänsä siten, ettei tarvitse katua tekemättömiä tekosia. Hänelle, ikuiselle murrosikäiselle, elämä on uteliaisuuden herättävä palkitseva haaste. Hän lähti kotoaan maailmalle Hannele Laineena. Avioliiton myötä sukunimi vaihtui Hantta Krauseksi ja sitten hänestä tuli Schlizewski isoäidin mukaan. Nimilain muuttua hän marssi heti ilmoittamaan, että hän on nyt Wilma eikä Hannele.

Schlizewskin (Krausen) valtuustoura jäi yhteen kauteen 1989-1992. Hän oli kulttuurilautakunnassa 1989-1992.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009