Holmlund, Anne Elisabeth

Pori, Helsinki, Ulvila

ministeri

ministeri, kansanedustaja

Satakuntalaisen yrittäjäperheen tytär Anne Holmlund toimii Matti Vanhasen toisen hallituksen sisäasiainministerinä. Hän on myös ansioitunut kunnallispoliitikko, joka on osallistunut myös Kokoomuksen järjestötoimintaan Satakunnan Kokoomuksen piirihallituksessa.

Anne Holmlund syntyi 1964 porilaiseen Ilmari ja Elli (os. Sundell) Holmlundin yrittäjäperheeseen. Perheeseen kuului myös yhdeksänvuotias veli Ilkka. Koululaisena Anne Holmlund piti erityisesti matematiikasta ja kielistä. Hän kirjoitti 1983 ylioppilaaksi Porin Lyseosta ja oli sen jälkeen töissä kauppahuone Holmlundilla myyntisihteerinä 1982-86. Kauppahuone Holmlundin juuret ovat Ilmari Holmlundin isovanhempien perustamassa leipomoyrityksessä, jonka toiminta siirtyi Anne ja Ilkka Holmlundin vastuulle 1983 Isä-Holmlundin siirryttyä harjoittamaan vuokraus- ja sijoitustoimintaa. Sukuyrityksen toimiala onkin sittemmin muuttunut leipomotoiminnasta kiinteistö- ja sijoitustoimintaan. Yrittäjyyden lisäksi Anne Holmlund lähti opiskelemaan Porin kauppaoppilaitokseen ja valmistui sieltä 1987. Aviomiehensä Jarmo Peltomaan Holmlund tapasi Köyliön Lallintalolla 1980. Tutustuttuaan he muuttivat Ulvilaan 1986 ja menivät naimisiin 1991. Jarmo Peltomaa omistaa automaalaamoyrityksen, jossa Holmlund on ollut taloussihteerinä vuodesta 1987 lähtien.

Poliittinen toiminta ja yhteiskunnalliset asiat olivat erittäin tärkeässä roolissa Holmlundien lapsuudenkodissa. Ilmari Holmlund valittiin Porin kaupunginvaltuustoon 1968 ja hän istui valtuustossa 28 vuotta. Vaalit olivat olennainen osa perheen elämää, joten tytär Annen kiinnostuminen politiikasta oli luonnollista. Ilmari Holmlund toimi Suomen Yksityisyrittäjien Puoluejärjestön puoluejohtajana 1970-1980 –luvuilla. SYP:n tultua tiensä päähän Ilmari Holmlund siirtyi Kansallisen Kokoomuksen riveihin. Puoluevalinta oli Anne Holmlundille helppo, kun hän 1988 kunnallisvaaleissa oli ehdokkaana ja pääsi Ulvilan kunnanvaltuustoon, jossa hän toimii edelleen. Hän on ollut Ulvilan kaupunginhallituksessa 1993-2000, kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana vuodesta 2003, valtuuston puheenjohtajana 2001-2002, 2005-2007 ja Ulvilan kaupunginvaltuuston Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana 1997-2000.

Kunnallispolitiikassa Anne Holmlund on vaikuttanut muun muassa rakennuslautakunnan varapuheenjohtajana 1989-1992, yleiskaavatoimikunnan puheenjohtajana ja Ulvilan elinkeinotiimin jäsenenä 2001-2003, 2005-. Holmlund on toiminut paljon myös muissa luottamustehtävissä muun muassa Satakunnan osuuskaupan edustajistossa, Porin seudun Osuuspankin edustajistossa, Satakunnan Kirjateollisuus Oy:n hallintoneuvostossa, Satakunnan Kansan neuvottelukunnassa. Hän on kunnallispolitiikan antoisana ja saanut kunnallisiin asioihin laajempaa perspektiiviä niin kansanedustajana kuin Suomen Kuntaliiton hallituksessa. Kotimaakunnan, Satakunnan, asiat ovat hänelle läheisiä

Valtakunnan politiikkaan Holmlund päätti lähteä vuoden 1999 eduskuntavaaleissa. Hän asetti tavoitteekseen nousta kolmen parhaan joukkoon vaaleissa ja saavutti tavoitteensa. Kolmas sija jätti hänet kuitenkin piirun alle eduskuntapaikan. Varasijalta hän kuitenkin nousi 2002 eduskuntaan opetusministeriksi nousseen Olli-Pekka Heinosen siirryttyä Yleisradion johtajistoon. Holmlund uusi eduskuntapaikkansa 2003 (äänimäärä 3701) ja 2007 (3896) vaaleissa.

Eduskunnassa Holmlund on ollut ympäristövaliokunnan, sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Hän on myös toiminut Kansaneläkelaitoksen valtuustossa, Suomen Kuntaliiton hallituksessa, valtion asuntoneuvoston jäsenenä sekä Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan jäsenenä. Hän on myös ollut Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana 2007 ja eduskunnan puhemiesneuvostossa 2007. Holmlund on osallistunut myös Kokoomuksen järjestötoimintaan ja ollut Satakunnan Kokoomuksen piirihallituksen jäsenenä 1996-2000. Hän on saanut ansioistaan Kansallisen Kokoomuksen 1. luokan harrastusmerkin 1999 ja Kokoomuksen naistenliiton hopeisen ansiomerkin 2005.

Holmlund nousi vuonna 2007 sisäasiainministeriksi Matti Vanhasen toiseen hallitukseen. Sisäasianministerinä hän on joutunut kantamaan vastuuta muun muassa Jokelassa 2007 ja Kauhajoella 2008 tapahtuneiden kuolonuhreihin johtaneiden kouluammuskelujen viranomaistoiminnasta. Kouluammuskelut johtivat runsaaseen keskusteluun aselupien myöntämisen ikärajoista ja ehdoista. Tämä keskustelu on pyörinyt erityisesti sisäministerin ympärillä, sillä aseenkantoluvat kuuluvat hänen toimialaansa. Holmlundin ministerikautta ovat värittäneet myös nimityskiista koskien sisäministeriön kansliapäällikön virantäyttöä ja vaatimus niin kutsuttujen Stasi-listojen julkistamisesta. Ministeri Holmlund on joutunut ottamaan kantaa myös poliisin ja hätäkeskusten riittämättömistä resursseista käytyyn keskusteluun.

Anne Elisabeth Holmlund S 18.4.1964 Pori. V Ilmari Holmlund ja Elli Sundell. P 1991- Jarmo Veijo Peltomaa.

URA ylioppilas Porin lyseo 1983, ylioppilasmerkonomi Porin kauppaoppilaitos 1987

Kauppahuone Ilmari Holmlund / Holmlund Ky myyntisihteeri 1983-1986; Automaalaamo Peltomaa Ky taloussihteeri 1987-; Kiinteistösijoitus- ja vuokraustoimintaa Porissa 1983-.

Sisäasiainministeri 2007-; Kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä 2002 ; Ympäristövaliokunnan jäsen 2002-2003; Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen 2006; Työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen 2002-2003; Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtaja 2003-; Hallintovaliokunnan varajäsen 2002-2003; Perustuslakivaliokunnan varajäsen 2002-2003, 2004-; Valtion asuntoneuvoston jäsen 2002- 2003; Suomen Kuntaliiton hallituksen varajäsen 1997-2005; Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan jäsen 2003-2004; Kansaneläkelaitoksen valtuutetut, varajäsen 2003-2006; Kansaneläkelaitoksen valtuutetut, jäsen 2006-

Ulvilan valtuuston jäsen 1989-; Ulvilan valtuuston puheenjohtaja 2001-2002, 2005- 2007; Ulvilan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja 2003- 2004; Kokoomuksen valtuustoryhmän pj 1997-2000; Ulvilan kaupunginhallituksen jäsen 1993-2000; Ulvilan palolautakunta, kh:n edustaja 1993-2000; Ulvilan rakennuslautakunnan varapuheenjohtaja 1989-1992; Satakunnan Kokoomuksen piirihallituksen jäsen 1996-2000; Ulvilan Kokoomusnaisten sihteeri 1989-1992; Ulvilan yleiskaavatoimikunnan puheenjohtaja 2001; Karhukuntien neuvottelukunnan jäsen 2001-; Satakunnan Korkeakoulusäätiön valtuuskunnan jäsen 2001-; Ulvilan rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan jäsen 2001; Ulvilan elinkeinotiimin jäsen 2001- 2003, 2005-;Ulvilan Isännöintipalvelu hallituksen jäsen 1998-; Koy Ulvilan Logistiikkatalo hallituksen puheenjohtaja 2000-2003; Koy Ulvilan Sammontie 9 hallituksen puheenjohtaja 1999-; Koy Friitalan Toimistokeskus, hallituksen jäsen 2003-; Koy Hannulan Teollisuustalo, hallituksen varapuheenjohtaja 1997-

Satakunnan Osuuskaupan edustajisto 1993-2005; Porin Seudun Osuuspankin edustajisto 2000-2003; Satakunnan Kirjateollisuus Oy hallintoneuvosto 1994-1996; Satakunnan Kansan neuvottelukunta 1997-; Satakunnan Kauppakamarin valtuuskunta 2001-; Suomen Säästöpankin Ulvilan-Kullaan paikallishallitus 1993; Liikesivistysrahaston Porin paikallistoimikunta 1999-; Veronmaksajien keskusliitto, Porin alueen johtokunta 2000-; Porin Sotilaskotiyhdistyksen johtokunta 1988-1994; Tukiranka ry, hallitus 2006-

Jokilaakson Nuorkauppakamarin perustajajäsen 1993; rahastonhoitaja 1997; tiedottaja 2000; "Jokilaakson vuoden kynäilijä" 1998, 2000; "Vuoden Suksee" - paras talousprojekti 2001; Suure-Jaani lasteaed -hyväntekeväisyysprojekti 1997

ARVOT JA ANSIOMERKIT; Maanpuolustusmitali kultaisella soljella 1990; Sotilaskotiliiton harrastusmerkki 1981; Sotilaskotiliiton pronssinen ansiomerkki 1987; Sotilaskotiliiton 10-vuotismerkki 1991;Sotilaskotiliiton hopeinen ansiomerkki 1995;Kansallinen Kokoomus, 1. luokan harrastusmerkki 1999; Kokoomuksen Naisten Liitto, hopeinen ansiomerkki 2005

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Anne Holmlundin viralliset internetsivut, luettu 12.2.2009 http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja/630/index.html; Kansanedustajamatrikkeli, luettu 12.2.2009 http://www.eduskunta.fi/thwfakta/hetekau/hex/hxent.htm.

Jenni Karimäki

julkaistu 12.2.2009