Harmaja, Aino Inkeri

26.10.1978

Kuopio, Helsinki

kansanedustajaehdokas

Hovioikeudenasessori Inkeri Harmaja on eräs maamme tunnetuimpia naisjuristeja ja ensimmäinen ylioikeuden naisjäsen Pohjoismaissa.

Hän on syntynyt Kuopiossa, suoritti ylemmän oikeustutkinnon 1921 ja ylemmän hallintotutkinnon seuraavana vuonna. Varatuomarin arvon hän sai 1930. Toimittuaan ensin oikeusministeriön virkamiehenä hän tuli 1927 Turun hovioikeuden palvelukseen kirjaajaksi. Oltuaan välillä vuoden verran poissa virkauralta hänet nimitettiin Turun hovioikeuden kanslistiksi 1931, notaariksi 1933, viskaaliksi 1937, sihteeriksi 1938 ja asessoriksi 1944.

Virkatoimiensa ohella asessori Harmaja on innokkaasti osallistunut naisjärjestöjen toimintaan. Niinpä hän on Liike- ja virkanaisten Turun osasto puheenjohtaja ja kuuluu myös Turun Akateemisiin naisiin. Kirjoituksillaan naisten lehdissä sekä lukuisissa radio- ym. esitelmissään hän on erikoisesti pyrkinyt levittämään naisten keskuuteen tarpeellisia tietoja käytännöllisistä lakiasioista. Turun Kansallisseuran Naisten toimintaan hän on myös osallistunut kuuluen seuran johtokuntaan vuodesta 1946 sekä toimien vuoden ajan sen varapuheenjohtajana. Viime kunnallisvaaleissa hänet valittiin kokoomuksen vaaliliiton naisten listalta kaupunginvaltuustoon. Kuluvan vuoden alusta hän on myös kaupungin lastensuojelulautakunnan jäsen. Lainopilliset opinnot yhtyneinä virkauralla saavutettuun kokemukseen sekä valpas yhteiskunnallisiin kysymyksiin kohdistuva harrastus tekevät hänet mitä sopivimmaksi naisten luottamushenkilöksi erilaisiin tehtäviin ja myös nyt esillä olevaan.

Aino Inkeri Vaarila vsta 1926 Harmaja S 18.5.1898 Kuopio, K 26.10.1978 Helsinki. V kansakoulun opettaja Nestor Emil Vaarila ja Matilda Maria Voutilainen. P 1926 -kapteeni Hans Odin Valdemar Harmaja (aiemmin Hellgren) S 1900, K 1936, PV kirjaltaja Karl Hellgren ja Amanda Hellgren. Lapsi: Pekka Uolevi S 1932.

URA. Ylioppilas Turun suomalainen jatko-opisto 1917; oikeustutkinto 1921; ylempi hallintotutkinto 1922; hovioikeuden auskultantti Turun hovioikeudessa; varatuomari 1930.

Oikeusministeriön ylimääräinen kopisti 1921 - 1922; Turun hovioikeuden ylimääräinen virkamies 1922 - 1927, kirjaaja 1927 - 1930, ylimääräinen virkamies 1930, kanslisti 1931 - 1933, notaari 1933 - 1937, viskaali 1937 - 1938, sihteeri 1938 - 1944, asessori 1944 - 1952; Helsingin hovioikeuden asessori 1952 - 1952, hovioikeudenneuvos 1954 - 1968.

Tasavallan presidentin valitsijamies 1950. Turun kaupunginvaltuuston jäsen (Kansallinen Kokoomus) 1948 - 1953; Turun kaupungin lastensuojelulautakunnan jäsen 1949 - 1951.

Liike- ja virkanaisten yhdistyksen Turun osaston puheenjohtaja 1948 - 1954; Turun kansallisseuran naisten varapuheenjohtaja 1948 - 1950; Kansalaisjärjestöjen YK-liiton hallitus 1957 - 1965; Helsingin hovioikeuden tuomariyhdistyksen puheenjohtaja 1958 - 1962; Liike- ja virkanaisten kansallisliiton puheenjohtaja 1961 - 1964.

Vakuutusyhtiö Salaman hallintoneuvosto 1960 - 1965.

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010