Anttila, Anni

Anni (T) Anttila

Hämeenkyrö

kansanedustajaehdokas

Emäntä, agr. Anni Anttila on maakuntamme ensimmäisiä maatalousnaisia. Hän on syntynyt Hämeenkyrössä. Agronomiksi hän valmistui 1924 ja toimi sen jälkeen Tyrvään ja Vihdin karjanhoitokoulujen opettajana sekä karjatalouskonsulenttina Uudenmaan ja Hämeen läänin maanviljelysseuroissa ja LSK:n yliassistenttina Itä-Hämeessä, kunnes 1930 solmi avioliiton agronomi J. T. Anttilan kanssa, josta lähtien hän on hoitanut Pöytyän Lankkisten Anttilan tilan emännyyttä. Tämän ohella häneltä on riittänyt aikaa ja harrastusta monenlaiseen yhteiskunnalliseen toimintaan kodin ulkopuolella. Niinpä hän on toiminut Varsinais-Suomen Maatalousnaisten keskusjohtokunnan puheenjohtajana ja kuulunut maatalousnaisten keskusjohtokuntaan. Nykyisin hän on Varsinais-Suomen (Luolalan) Emäntäkoulun Kannatusyhdistyksen, LSK:n johtokunnan ja Pyhärannan Kotipuutarhakoulun johtokunnan sekä Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirihallituksen jäsen. Hän on myös ollut Pöytyän lastenkodin johtokunnan puheenjohtajana ja kokonaista 10 vuoden ajan hän toimi Pöytyän Lotta Svärd osaston puheenjohtajana. Kokoomuspuolueen toiminnassa hänet on myös nähty pitkät ajat mukana ja hän kuuluu mm. Pöytyä kansallisseuran johtokuntaan.

Ihmisenä hänet tunnetaan ystäväpiirissään harvinaisen sydämelliseksi, vilkkaaksi ja samalla asialliseksi, mitkä ominaisuudet myös ovat tehneet hänet erikoisen sopivaksi niihin moniin yhteistä hyvää tarkoittaviin tehtäviin, joissa hän on ollut innolla mukana. Hänessä on maakuntamme maatalousnaisilla omasta piiristään edustaja vaativimpiinkin tehtäviin.

Lähteet ja kirjallisuus: Varsinais-Suomen Kansallinen Kokoomus – presidentin valitsijamiesehdokkaat 1949 –lehti, PTA

julkaistu 9.6.2010