Buhler, Waldermar

Waldemar (T) Buhler

1929

Hallintotieteen tohtori Waldemar Bühlerillä oli takanaan monipuoliset kokemukset, kun hän tuli valtuuston jäseneksi. Ennen siirtymistään elinkeinoelämän järjestöjen palvelukseen 1972 hän oli toiminut Valtion askarteluopiston rehtorina 1954-1971 ja ollut mukana kunnallispolitiikassa Riihimäellä. Vuosina 1978-1989 Bühler oli Suomen yrittäjäin keskusliiton toimitusjohtaja. Valtuustotyöhön hän palasi Helsingissä 1988. Hän oli valtuustotyön ohella jäsenenä lukuisissa lautakunnissa ja toimikunnissa sekä yrityksien ja yhteisöjen hallintoelimissä. Bühler paneutui myös kunnalliselämän asioihin perusteellisesti. Se kävi ilmi hänen kirjoittamistaan tutkimuksista (mm. väitöskirja: Valtuutus kuntalaisilta) sekä lukuisista oppi- ja tietokirjoista. Buhler oli luomassa 1990-luvulla Pääkaupunkiseudun Aikuiskoulutuskeskusta ja rakennuttamassa sille Taitotaloa Pitäjänmäelle.

Maailma muuttuu nopeasti, Bühler itse aprikoi lehtihaastattelussa. Suomi on eksyksissä. 1990-luvulla mikään ei hänestä tuntunut olevan kuin ennen. Paitsi Suomen sisäpolitiikka, joka näyttää jääneen 60-luvulle. Ja talouspolitiikka, joka on edelleenkin 50-luvun tasolla. Ulkopolitiikastahan meillä ei saa vieläkään puhua ääneen, kun Kekkosen kuolemasta on kulunut niin vähän aikaa!

Bühler oli valtuutettuna kahdella kaudella 1989-1996. Hän oli ammattioppilaslautakunnassa 1989-1992 ja energialautakunnassa 1993-1996.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 3.3.2009