Belinki, Karmela

Karmela (T) Belinki

1947

Toimittaja ja filosofian tohtori Karmela Belinki oli nuorena älykkö, joka vielä syntymäpäivähaastattelussaan 1997 tokaisi, että en ole riitapukari. Jollain kummallisella tavalla minua kuitenkin pidetään sellaisena, hän jatkoi samassa yhteydessä. Hän sanoi pitävänsä puolensa. Belinki koki, että kaikista ihmisistä, joilla on mielipiteitä, tulee ennen pitkään riitapukareita.

Belinki opiskeli kotimaassa ja ulkomailla laajasti. Hän teki opintomatkoja ympäri maailmaa. Hänen asiantuntemustaan tarvittiin sekä kotimaisissa että kansainvälisissä juutalaisjärjestöissä. Belinki työskenteli työvoimaministeriössä, ulkomaankauppaliitossa, kieltenopettajien liitossa ja myös toimittajana Yleisradiossa, ennen kuin hänet 1997 nimitettiin Suomen Oslon kulttuuri-instituutin johtajaksi. Belinki halusi toimia Norjassa hyvin leveällä pohjalla. Vaikka hän itse ilmoitti olevansa kiinnostunut eritoten korkeakulttuurista, ei hän halunnut vierastaa myöskään tangoiltojen järjestämistä.

Toimiessaan politiikassa Belinki siirtyi Ruotsalaisen kansanpuolueen ryhmästä kesken kauden 1980 kokoomuksen valtuustoryhmään loppukaudeksi. Hän oli mukana myös muissa luottamustehtävissä kuten kulttuurilautakunnassa 1981-1984. Belinki kuitenkin jatkoi tutkijan työtään ja jätti oman ilmoituksensa mukaan politiikan lopullisesti 1980-luvun alkupuolella.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 3.3.2009