Turja, Ernst Alexander (Ernesti Aleksanteri)

Ernst Alexander (Ernesti Aleksanteri) (T) Turja

02.01.1882

19.11.1960

Lapua, Helsinki

Turja, Ernst Alexander (Ernesti Aleksanteri, E.A.) S 02.01.1882 Lapua K 19.11.1960 Lapua V maanviljelijä Matti Turja, Liisa Karhu P Lempi Justiina Elisabet Ylihärsilä 1904 -

URA. kansakoulu , maamieskoulu

maanviljelijä Lapualla 1902-, Suomen maatalousosakepankin Lapuan konttorin johtaja 1932-1936, Kokoomuksen kansanedustaja Vaasan läänin pohjoinen vaalipiiri 01.05.1924 - 31.08.1933, Vaasan läänin pohjoinen vaalipiiri 01.09.1939 - 20.07.1951

Maatalousvaliokunta, Pankkivaliokunta, Perustuslakivaliokunta, Puolustusasiainvaliokunta, Suuri valiokunta, Valtiovarainvaliokunta, Valtiontilintarkastajat

Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä (vpj)

presidentin valitsijamies 1937, 1940, 1943

Lapuan kunnanvaltuusto (pj); Lapuan kunnallislautakunta (esimies)

Kokoomuksen puoluevaltuusto jäsen 1935-54, (vpj) 1951-54; Vaasan läänin pohjoinen kansallisliitto (pj) 1933-53; Lapuan sähkö oy:n johtokunta (pj); Härmän parantolan kuntainliiton johtokunta (pj); Vaasan läänin apurahaston hallintokunta (pj); Vaasan läänin apurahaston johtokunta (pj); Seinäjoen piirisairaalan kuntainliiton liittohallitus (pj); Etelä-Pohjanmaan tuberkuloosipiirin kuntainliiton liittohallitus (pj); Piirimielisairaaloitten keskusyhdistys (pj); Suomen hevosjalostusliittojen valtuuskunta (vpj); Vaasa-lehden johtokunta (vpj); Maalaiskuntien kuntainliittoasiain neuvottelukunta (vpj); Lapuan osuusmeijerin johtokunta; Maataloudellisen koetoiminnan kotieläinhoitovaliokunta; Maalaiskuntien liitto (tilintarkastaja)

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. kunnallisneuvos 1931

julkaistu 27.8.2009