Larmola, Yrjö

Yrjö (T) Larmola

1940

Yrjö Larmola syntyi Nurmijärvellä 1940.  Hänen yhteiskunnalliset ja kulttuuriharrastuksensa saivat alkunsa kouluvuosina. Hän menestyi valtakunnallisissa puhe- ja kirjoituskilpailuissa. Opiskeluvuosinaan hän hankki kokemusta ja työansiota Kalevalaseuran ja Suomen kotiseutuliiton toiminnanjohtajana ja sittemmin Lahden kesäyliopiston ja Äidnkielen opettajain liiton toiminnanjohtajana. Hän oli aktiivinen osakunta- ja ylioppilaskuntamies. Ylioppilaslehden päätoimittajana hän toimi 1967 - 69. Valmistuttuaan filosofian kandidaatiksi Helsingin yliopistosta (maisteri 1973) hänet kutsuttiin Eläketurvakeskuksen tiedotusosaston apulaisosastopäälliköksi 1971 ja nimitettiin tiedotus- ja koulutusosaston päälliköksi ja johtoryhmän jäseneksi 1974. Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen hän oli 1969 - 72, varajäsen 73 - 90, nuorisolautakunnan puheenjohtaja 1970 - 72, suomenkielisten kansakoulujen johtokunnan puheenjohtaja 1971 - 72 (johti siis hetken kahta lautakuntaa päällekkäin), varapuheenjohtaja 1973 - 77, koululautakunnan puheenjohtaja 1977 - 90.

Larmola väitteli filosofian tohtoriksi 1990 ja tuli samana vuonna valituksi Helsingin kaupungin kulttuurijohtajaksi, jota virkaa hän hoiti vuoteen 2004, eläkkeelle siirtymiseensä asti. Hän toimi varapuheenjohtajana tai puheenjohtajana useissa yhteisöissä, mm. Sosiaaliturvan keskusliitossa, Helsingin seudun kesäyliopistossa, Gallen-Kallelan museosäätiössä, Helsingin suomalaisessa klubissa ja Eurocities-kaupunkijärjestön kulttuurikomiteassa sekä Risto Ryti -seurassa. Väitöskirjansa (Poliittinen Eino Leino) lisäksi hän on kirjoittanut ja toimittanut muutamia kirjoja ja julkaissut joitakin tuhansia lehtiartikkeleita, lähinnä yhteiskunta- ja kulttuuripolitiikasta, historiasta ja kirjallisuudesta. Hän oli RUK;n 122. kurssin oppilaskunnan puheenjohtaja ja on sotilasarvoltaan kaartinjääkäriyliluutnantti.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009; korjattu 22.10.2013