Hurmerinta, Kaarlo

Kaarlo (T) Hurmerinta

1941

Rovasti Kaarlo Viktor Hurmerinta toimi yli 30 vuoden ajan Sörnäisten seurakunnan paimenena, ensin 1908-1920 kappalaisena ja sen jälkeen kirkkoherrana aina kuolemaansa 1941 saakka. Raittiustyössä Hurmerinta oli mukana vuosikymmenien ajan ja Raittiuden Ystävien puheenjohtajana vuosina 1908, 1921-1926 ja 1931-1936. Pikkukirkkoyhdistyksen puheenjohtajana Hurmerinta toimi vuodesta 1928 aina kuolin­vuoteensa asti.

Kirkkoherra Hurmerinnasta kerrotaan juttu: Hän matkusti kerran junassa, kun tultiin vaatimaan passeja. Kun poliisi tuli tavallisessa siviiliasussa olevan kirkkoherran kohdalle, ei hän vaatinutkaan tämän papereita nähtäväkseen, vaan virkkoi asianomaista hyväntahtoisesti olkapäälle lyöden: ”Ei tarvitse näyttää. Kansallisteatterin portierin tuntee vaikka kuka!”

Valtuustotyössä kokoomuksessa Hurmerinta oli 1920-luvulla kahdella kaudella 1922-1924 ja 1929-1930.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009