Hakala, Jaakko Armas Ensio

30.9.1912

22.8.1964

Pälkjärvi, Tampere

Jaakko Hakala syntyi 30.9. 1912 Pälkjärvellä kansakoulunopettajan perheeseen. Hän kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1930 ja otti pappisvihkimyksen vuonna 1935. Samana vuonna hän solmi avioliiton tilanomistajan tyttären Impi Puputin kanssa. Siviilissä hän toimi muun muassa pappisviroissa, uskonnonopettajana ja Tampereen NMKY:n sihteerinä.

Hakala oli Arvo Salmisen ohella puolueensa harvoja näkyviä pappispoliitikkoja. Näkyvämpi kuin kansanedustajana tai puolueorganisaatiossa hän oli kuitenkin Aamulehden päätoimittajana. Päätoimittajuuden vuoksi hän luopui vuonna 1956 kansanedustajuudestaankin kesken kauden. Päätoimittajana Hakala panosti myös lehden journalistisen tason ja ulkoasun kehittämiseen. Lehden levikki kasvoikin merkittävästi hänen aikanaan. Lisäksi hän oli merkittävä kunnallispoliittinen vaikuttaja Tampereella, jossa hän toimi Tampereen ja maakunnan suuria hankkeita ajaneessa asevelipoliitikkojen ydinryhmässä muun muassa puoluetoveri Lauri Santamäen ja sosialidemokraattisen kaupunginjohtajan Erkki Lindforsin kanssa. Tuloksena olivat muun muassa Pirkanmaan maakunnan perustaminen ja Yhteiskunnallisen Korkeakoulun saaminen Tampereelle, missä siitä tuli pian Tampereen yliopisto. Poliittisesti Hakala piti kiinni oikeistolaisista arvoista, mutta tamperelainen kokoomuslaisuus oli perinteisesti suhteellisen maltillista, eikä Hakalakaan uskonut esimerkiksi Honka-liiton mahdollisuuksiin.

Hakala kärsi sydänsairaudesta ja kuoli 22.8. 1964 ehtimättä täyttää edes 52 vuotta.

Jaakko Armas Ensio Hakala S 30.9.1912 Pälkjärvi, K 22.8.1964 Tampere. V kansakoulunopettaja Jaakko Hakala ja Marianna Vesalehto. P 1935 - Impi Puputti, PV tilanomistaja Tuomas Puputti ja Vilhelmina Salin. Lapset: Eija S 1936; Anna S 1945.

URA. Ylioppilas 1930; teologinen erotutkinto 1935; vihitty papiksi 1935; pastoraalitutkinto 1943; kasvatusopin tutkinto 1953; filosofian kandidaatti 1956, maisteri 1960.

Ylimääräinen pappi Hämeenlinnassa 1935; Tampereen NMKY:n sihteeri 1935 - 1944; Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan virallinen apulainen 1944 - 1954; Aamulehden päätoimittaja 1956 - 1964.

Uskonnonopettaja Tampereen oppikouluissa 1935 - 1941; Neuvottelunuotion toimitussihteeri 1935 - 1940; partiojohtaja 1945 - 1947; sotilaspastori 1942 - 1944; Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan kappalaisen apulainen 1956 - 1964.

Kansallisen Kokoomuksen kansanedustaja 1945 - 1956; tasavallan presidentin valitsijamies 1962; Kansallisen Kokoomuksen puoluevaltuusto 1950-1964, rahastonhoitaja 1956-1957, puoluehallitus 1956-1964; Kokoomuksen eduskuntaryhmän sihteeri 1950-56.

Kapteeni.

Parlamenttienvälisen liiton Suomen ryhmän johtokunta; Yleisradion hallintoneuvosto; Tampereen korkeakouluyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja; Kansallisen Kokoomuksen puoluevaltuusto ja -hallitus; Pirkanmaan maakuntaliiton hallitus; Hämeen-Satakunnan kotiteollisuusyhdistyksen hallitus; Tampereen lastentarhaseminaarin säätiön hallitus; Snellman-säätiö perustajajäsen, hallituksen jäsen 1948-1964.; Suomen Sotaveteraaniliiton puheenjohtaja; Jääkäritykistö Killan valtuuskunta; Tampereen Suomalaisen klubin esimies.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. Vapaudenristi (VR) 3 tlk; VR 3; VR 4.

TUOTANTO. (Martti Santavuoren kanssa) Summa : dokumenttikertomus 3. ja 5. divisioonan vaiheista talvisodassa. 1960.