Heikkonen, Erkki

Erkki (T) Heikkonen

1925

Toimitusjohtaja, insinööri Erkki Heikkonen aloitti työuransa teknisen alan tehtävissä, mutta 1956 hän siirtyi Pienteollisuuden keskusliiton palvelukseen ensin osastopäälliköksi ja toimitusjohtajaksi 1962 lukien. Tämän kauden jälkeen Heikkonen työskenteli 1976 lukien liike-elämän johtotehtävissä. Pitkän usean kauden valtuustouransa aikana Heikkonen tuli erityisen tunnetuksi kiinteistöasioiden hoitajana. Heikkonen muisteli aikoinaan, kuinka Kumpulan, Käpylän ja Toukolan omakotitonttien suuret vuokrankorotukset auttoivat hänet kunnallispoliittisen uran alkuun.

Heikkonen toimi kiinteistölautakunnan puheenjohtajana 1968-1977 ja 1981-1991. Hän oli myös valtuuston puheenjohtajana 1991-1992 ja varapuheenjohtajana 1993-1994 sekä kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana 1995-1996. Heikkonen oli yksi pitkäaikaisimmista kokoomusvaltuutetuista (8 kautta) 1965-1996. Hän oli mukana lukuisissa muissakin luottamustehtävissä niin kunnallisissa kuin myös elinkeino- ja kulttuurielämässä

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009