Hakola, Juha Tapio

Juha Tapio (T) Hakola

24.8.1967

Harjavalta, Helsinki

Rikosylikonstaapeli, hallintotieteen maisteri Juha Hakola tuli tunnetuksi ennen valtuustovaaleja suuren yleisön keskuudessa huumepoliisina Helsingissä.

Ajautuminen politiikanteon pariin tapahtui Hakolan mukaan näin: ”Totuus on, että se kävi vähän kuin vahingossa. Olin ollut pitkään kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja ottanut osaa moneen kokoomuksen tapahtumaan. Viimeisen nykäyksen poliittiseen toimintaan sain kuitenkin valtioneuvos Riitta Uosukaiselta työskennellessäni hänen presidentinvaalikampanjassaan. Riitta minut hieman kuin valjasti politiikan tielle. Ensimmäisen kerran olin ehdolla kaupunginvaltuustoon vuonna 2000 ja onnistuinkin pääsemään sisään lähes tuhannella äänellä. Tämä helpotti vaalityötä ja niin aukeni valtuustopaikka.”

Hakola on pyrkinyt edistämään ympäristön turvallisuutta sekä työnsä että politiikan kautta. Valtuustossa hän mm. nostanut esille metron käyttäjien turvallisuuden. Hakola on työnsä puolesta kiinnostunut nuorison päihteiden käytöstä. Hakolan mukaan ”On paljon nuoria, jotka tasan ymmärtävät huumausaineiden vaarallisuuden. Mutta ne nuoret, jotka altistuvat kokeilulle, ovat enenevässä määrässä niitä, jotka kokevat sen osana päihdekulttuuria”

Valtuustossa Hakola on ollut vuodesta 2001 lähtien. Kaupunginhallituksen jäsen 25.4.2007 lähtien. Pelastuslautakunnan puheenjohtaja 2001 – 9.5.2007. Nuorisolautakunnan khs:n edustaja 2005 – 9.5.2007. Kuntaliiton valtuuston jäsen vuodesta 2005. Eduskuntaan Juha Hakola nousi keväällä 2007.

Hakola, Juha Tapio S 24.08.1967 Harjavalta V kuljetuspäällikkö Pertti Kalevi Hakola, johtava ylihoitaja Tuula Sanelma Harjula P projektipäällikkö Tuua Riikka Hakola e. Lappalainen 2005 – L Lotta 2006, Anna 2008

URA. poliisialipäällystön virkatutkinto 1995 (poliisiopisto), poliisimiehistön virkatutkinto 1988 (poliisikoulu), poliisipäällystötutkinto 2002 (Poliisiammattikorkeakoulu), hallintotieteiden maisteri 2004 (Tampereen yliopisto)

Helsingin Kihlakunnan Poliisilaitoksen rikostutkija, tutkinnanjohtaja ja yksikönjohtaja 1988-

Kansallisen Kokoomuksen kansanedustaja Helsingin vaalipiiristä 21.03.2007-, Perustuslakivaliokunta (vj) 03.05.2007 -, Hallintovaliokunta 03.05.2007 -, Puolustusvaliokunta 03.05.2007 -, Hallintovaliokunta (vj) 03.04.2007 - 02.05.2007, Lakivaliokunta 03.04.2007 - 02.05.2007

Helsingin kaupunginvaltuusto 2001-, Helsingin kaupunginhallitus (vj) 2005-2007; Helsingin pelastuslautakunta (pj) 2001-2007; Suomen Kuntaliiton valtuusto 2005-; Helsingin kaupunginhallitus 2007-

Uudenmaan maanpuolustusyhdistyksen hallitus 2007-; Suomen mielenterveysseuran hallitus 2007-2009; HOK-Elannon valtuusto; Suomen pelastusalan keskusjärjestön hallitus (pj) 2008-;

Pelastustoimen neuvottelukunta (vj) 2008-2010

ylivääpeli

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008; Eduskunnan kansanedustajamatrikkeli.

Julkaistu 3.3.2009