Saukkonen, Lea

Lea (T) Saukkonen

1957

Ilmatieteenlaitoksen ryhmä- ja projektipäällikkö, meteorologina koko kansalle tutuksi tullut Lea Saukkonen on neljännen polven helsinkiläinen. Saukkoselle Helsinki on ollut aina "se ainoa kotikaupunki", vaikka onkin upseerin lapsena joutunut monesti vaihtamaan asuinpaikkaansa.

Saukkonen on kunnostautunut etenkin ympäristöasioissa. Hänelle ympäristönsuojelu ei merkitse kuitenkaan kehityksen jarruttamista. ”Ympäristöön vaikuttavien hankkeiden kohdalla on pääsääntöisesti käytettävä kestävän kehityksen periaatteitta, mutta ratkaisujen on oltava toteutettavissa kohtuullisilla panoksilla. Idealistisilla haihatteluilla ei rakenneta toimivaa yhteiskuntaa, jossa on tilaa niin luonnolle kuin ihmisen toiminnallekin.”

Kaupunginvaltuustoon Saukkonen nousi varavaltuutetun paikalta syyskuussa 2006 Annukka Mickelssonin muuttaessa ulkomaille. Ympäristölautakunnan puheenjohtajana 1.7.2004 alkaen. Kaupunginhallituksen varajäseneksi 25.4.2007 Sari Sarkomaan siirryttyä opetusministerin tehtäviin.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 13.3.2009