Pajunen, Jussi Ilmari

Jussi Ilmari (T) Pajunen

05.09.1954

kaupunginjohtaja

Tunnetun helsinkiläisen kauppaliikkeen Edvard Pajusen hallituksen puheenjohtaja, kauppatieteen maisteri Jussi Pajunen onnistui heti ensimmäisenä valtuustokautenaan nousemaan myös kaupunginhallituksen jäseneksi ja 2003 kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi. Liike toimintaa oli kehitetty, liikkeitä oli myyty, mutta toimintaa jatkettiin perheyrityksenä. Saunayritykset myytiin 1970-80-lukujen vaihteessa. Pajusen ura kulki myös urheilun puolella isän jälkiä, sillä hän oli Suomen Luisteluliiton puheenjohtajana 1991-1998. Toisella valtuustokaudellaan hän nousi valtuustoryhmän puheenjohtajaksi. Häntä kuvailtiin aina tilanteen ja asioiden tasalla olevaksi, eikä hän päästellyt suustaan sopimattomia. Käytös oli hillittyä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tärkeässä tehtävässä Pajunen haluaa kertoa kuntalaisille, että on saatava aikaan suunnitelma, miten Helsinkiä kehitetään ja sitten poliittisten ryhmien pitää päästä yhteisymmärrykseen päämäärästä ja kaupungin ydintehtävistä. Ryhmien tulee seisoa päätöksensä takana. Yhdessä on helpompi sanoa ei, vaikka haluaisi sanoa joo.

Pajunen on ollut valtuustossa kolmella kaudella nousten valtuustoon ensikerran vuonna 1997. Hän toimi ennen kaupunginhallituskauttaan satamalautakunnassa 1997-2000. Vuoden 2005 kesäkuun alusta lukien Jussi Pajunen nimitettiin (->) Eva-Riitta Siitosen seuraajaksi Helsingin kaupunginjohtajan virkaan.

Pajunen Jussi Ilmari S 5.9.1954 Helsinki P sairaanhoitaja, psykoterapeutti Jaana Vahtera L Jenni 1980, Juuso 1981, Juulia 1983, Joonas 1985, Juho 1988

URA. ylioppilas 1974, ekonomi 1977, kauppatieteiden maisteri 1981, MBA 1980 (INSEAD Ranska)

Edv. Pajunen Oy:n varatoimitusjohtaja 1978-79, 1980-82, hallituksen puheenjohtaja 1982-87; Kuluttajan pikatukku Alepa Oy:n toimitusjohtaja 1987-90; Edvard Pajunen oy:n hallituksen puheenjohtaja 1990-2005; Helsingin kaupunginjohtaja 2005-

Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen 1997-2005, kaupunginhallituksen jäsen 1999-2003, puheenjohtaja 2003-2005; Suomen luisteluliitto 1991-98; Helsingin seudun neuvottelukunta varapuheenjohtaja 2005-2007; Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston neuvottelukunnan jäsen 2005-; Suomen messut osuuskunnan hallintoneuvosto 2006-

Sotilasarvo. kersantti.

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. ylipormestari 2006; Sot. am., Sotaveteraanil. am.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 11.3.2009