Wartiovaara, Jonathan Vindician

Antrea, Helsinki

ministeri

ministeri, ylitirehtööri

Jonathan Wartiovaara kohosi talousmiehen urallaan aina valtiovarainministeriksi saakka Erichin hallitukseen 1920-21. Hän työskenteli uransa aikana muun muassa Suomen Pankissa ja valtiovaraintoimituskunnassa. Pisimmän työrupeamansa hän teki Valtiokonttorin ylitirehtöörinä.

Jonathan Vindician Weckman syntyi Antreassa 1875. Hän muutti suuressa vuoden 1906 nimenmuutossa sukunimensä Wartiovaaraksi. Jonathan Wartiovaara kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1893. Wartiovaara opiskeli yliopistossa ja valmistui 1896 filosofian kandidaatiksi ja seuraavana vuonna filosofian maisteriksi. Kuusi vuotta myöhemmin hän opiskeli vielä ylemmän hallintotutkinnon. Virkamiehen uransa hän aloitti Suomen pankin pääkonttorin ylimääräisenä virkailijana 1899. Vuoden jälkeen hän siirtyi virkailijaksi Suomen pankin konttoriin Pietariin. Suomen pankista hän siirtyi valtiovaraintoimituskuntaan apukamreeriksi ja finanssikamreeriksi 1904, kunnes vuonna 1915 hänet nimitettiin valtiokonttorin ylitirehtööriksi, missä virassa hän työskenteli kuolemaansa saakka vuoteen 1937.

Wartiovaaran finanssialan asiantuntemustaan hyödynnettiin myös erilaisissa valtiokomiteoissa. Hän oli muun muassa valuuttaneuvoston jäsenenä ja varapuheenjohtajana. Wartiovaara oli myös Setälän senaatin finanssisenaattorin Leo Ehrnrootin erityisavustajana. Finanssiasiantuntemus johti hänet myös Erichin hallituksen rahaministeriksi 1920-1921. Wartiovaara ei ministerinä ollessaan ottanut juuri osaa poliittiseen debattiin, vaan työskenteli hallituksessa ennemminkin asiantuntijana. Vaikka Erichin hallitus oli ajalleen tyypillisesti lyhytikäinen ja Wartiovaara jokseenkin huomaamaton jäsen, sai hänkin oman osansa hallitukselle kirjoitetusta hautausvirrestä, joka ilmestyi Kurikassa toukokuussa 1921. Wartiovaarasta todettiin, että ”Jo suojelustullien vaarasta maa, nimest’ eräästä muistutuksen saa, on Vartiovaara se nimi – voi voi!”

Jonathan Vindician Wartiovaara kuoli Helsingissä 9.12.1937 62 vuoden iässä.

Jonathan Vindician Wartiovaara S 23.8.1875 Antrea. K 9.12. 1937 Helsinki. Vuoteen 1906 Weckman. V lääninrovasti William Weckman ja Mirjam Salome Colliander P vuodesta 1907 Siri Nysten S 24.4.1887 PV kihlakunnantuomari, laamanni Karl Woldemar Nysten ja Agnes Kristina Candelin

URA Ylioppilas 1893; filosofian kandidaatti 1896; filosofian maisteri 1897; ylempi hallintotutkinto 1903

Suomen Pankin pääkonttorin ylim. virkailija 1899-1900; Suomen pankin Pietarin konttorin virkailija 1900-03; Senaatin valtiovaraintoimituskunnan 1. apukamreeri 1903-1910; Valtiokonttorin kasööri 1910-1915, toimi valtiovaraintoimituskunnassa vt. kamreerina samanaikaisesti; Valtiokonttorin ylitirehtööri 1915-1937; valtiovarainministeri Erichin hallituksessa 1920-21.

Osuuskassojen Keskuslainarahasto Oy:n hallintoneuvoston jäsen ja puheenjohtaja 1917-1920 ja valtiovarainministeriön edustaja hallintoneuvostossa v:sta 1925; valtionedustaja raha-arpajaistoimikunnassa v:sta 1926; Kordelinin raha-asiaintoimikunnan jäsen v:sta 1927; Ilmapuolustusliiton johtokunnan jäsen ja rahastonhoitaja; Vakuutusyhtiö Kullervo Oy:n johtokunnan jäsen; Pohjoismaisen hallinnollisen liiton Suomen osaston johtokunnan ja työvaliokunnan jäsen v:sta 1922

LÄHTEET.

Holmberg Hakån, (Keisarillisen) Suomen senaatin talousosaston puheenjohtajat, jäsenet ja virkamiehen 1909-1918. Elämäkerrallinen luettelo. Suomen sukututkimusseuran julkaisuja nro 26. Helsinki 1964.

Uusi Suomi 10.12.1937 Ylitirehtööri J.V. Wartiovaara kuollut

Valtioneuvoston historia 1917-1966. osa 1. Toim. L.A. Puntila. Helsinki 1977.

Valtioneuvoston ministerikortisto, käytetty 18.11.2008 http://www.vn.fi/hakemisto/ministerikortisto/ministeritiedot.asp?ministeri=Vartiovaara&nro=420

Jenni Karimäki

julkaistu 5.12.2008