Jolula, Hugo Aleksander

Hugo Aleksander (T) Jolula

Hauho, Rautjärvi

kansanedustajaehdokas

Rautjärven ja muiden rajapitäjien kansallismielisen väestön eduskuntaehdokas, kansakoulunopettaja Hugo Aleksander Jolula on lähes 40-vuotisen opettajanuransa aikana suorittanut uuden rajaseudun ja sen karjalaisen väestön hyväksi erittäin suurimerkityksellisen työn, joka ei ole kohdistunut vaan nuorisopolven kasvattamiseen ja tulevalle elämänuralle ohjaamiseen, vaan sen lisäksi myös yhteiskuntaelämän eri aloille.

Hugo Jolula on syntynyt 1887 Hauholla, valmistunut kansakoulunopettajaksi Jyväskylän seminaarissa ja tullut 1909 Rautjärven Miettilän koulun opettajaksi, jota virkaa hän johtajaopettajan ominaisuudessa uskollisesti edelleenkin hoitaa. Työteliäänä, tarmokkaana ja vastuksia säikkymättömänä miehenä opettaja Jolula on joutunut vuosikymmenien aikana hoitamaan myös lukuisia luottamustoimia sekä osallistunut monien aatteellisten ja valistusjärjestöjen toimintaan.

Rautjärven kunnanvaltuustoon hän on kuulunut vuodesta 1928, enimmän ajan puheenjohtajana. Kiinteistölautakunnan puheenjohtajana hän on ollut yli 20 vuotta ja toiminut eri pitkiä aikoja monien kunnallisten lautakuntien puheenjohtajana ja jäsenenä. Hän kuuluu myös kirkkovaltuustoon.

Kokoomuspuolueen toimintaan hän on osallistunut puolueen perustamisesta lähtien ja ollut aikaisemmin läänimme itäisen piiritoimikunnan jäsen ja kahdesti presidentin valitsijamiehenä.

Lähteet ja kirjallisuus: Karjalan Kansallisen Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaat 1948 Kymen läänin vaalipiirissä –lehti, PTA.

julkaistu 9.6.2010