Jäntti, Yrjö

Muut nimet:
Josa

1933

Ekonomi Josa Jäntti oli osuuspankkiuralla, pankinjohtaja ja osastopäällikkö, aina vuoteen 1988, jolloin hänet valittiin kokoomuksen ryhmään valtuutetuksi. Ennen tiivistä poliitikon uraa Jäntti tuli tunnetuksi jalkapalloharrastuksen piirissä, jossa hän vaikutti HJK:ssa aina 1965 lukien ja myös valtakunnallisella tasolla Suomen palloliiton johtoelimissä 1970-luvulta. Tästä alueesta Jäntti on kertonut mm., että ”vedin palloliiton markkinointityöryhmää 1989. Televisiossa pyöri Futis on parasta paikan päällä - mainos, ja seuroille tehtiin yhtenäiset markkinointiohjelmat. Silloin päästiin sellaiseen yleisökeskiarvoon, ettei sitä ole sen jälkeen ylitetty.” Näin vanha osuuspankkien markkinointipäällikkö.

Jäntille kertyi yhden kauden kokemukset valtuustossa 1989-1992. Hän oli liikuntalautakunnassa 1989-1992 ja uudelleen varavaltuutettu kaudella 2001-2004.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009