Häikiö, Martti

Martti (T) Häikiö

1949

professori

Syntymäpäivähaastattelussa Martti Häikiö kertoi heränneensä kuudelta ja kirjoittaneensa aamupäivän. Loppupäivän hän omisti muille tehtäville. Joku saattoi kysyä, mistä aikaa liikeni kaikille tehtäville. Kertomansa mukaan hän ei ryypännyt eikä istunut kaljalla.

Häikiö väitteli historian tohtoriksi 1976. Jatko-opintojen, yliopistotöiden sekä tiedotus- ja lehtialan tehtävien jälkeen, hänet valittiin Suomi-Seuran toiminnanjohtajaksi 1988. Muutaman vuoden kuluttua hän siirtyi jälleen tutkijaksi. Häikiö keskittyi 1990-luvulla erityisesti monien merkittävien suomalaisten liikeyritysten historioiden kirjoittamiseen, kuten Suomen datasiirron, Savon Voiman, Hankkijan, Radiolinjan ja Suomen gms-toiminnan historiat ja Nokia Oyj:n historia. Viimeksi valmistui Alkon historia. Suomalaisuusmies mutta kansainvälistymistä ja EU-jäsenyyttä kannattanut Häikiö sanoi huomanneensa Englannissa ollessaan, ettei hän ollut mikään kosmopoliitti, hän oli savolainen.

Varsinaisten työtehtäviensä ohella Häikiö johti puhetta monissa yhteisöissä ja lautakunnissa. Vuonna 1998 hän perusti Kirjakatsaus-lehden. Kunnallispolitiikkaa Häikiö piti tavattoman mielekkäänä ja palkitsevana. Siinä hän saattoi vaikuttaa asioihin, jotka olivat osa ihmisten arkipäivää. Tieteessä voi olla yksin oikeassa, mutta politiikassa ei koskaan. Oli saatava tuekseen enemmistö.

Häikiö on toiminut kaksi kautta Helsingin kaupunginvaltuutettuna ja opetuslautakunnan puheenjohtajana vuosina 1993–2000. Kokoomusyhteisöissä Häikiö on toiminut Kokoomuksen ulkopoliittisen toimikunnan ja arkistosäätiön puheenjohtajana sekä Snellman-Säätiön varapuheenjohtajana ja Kansallisen Kulttuurisäätiön hallituksen jäsenenä. Helsingin Kokoomuksen puheenjohtajana Häikiö on toiminut 13.12.2005 alkaen.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009