Kivi, Väinö

24.10.1954

Huittinen, Helsinki

valtioneuvos

Valtioneuvos (1916) Väinö Kivi aloitti työuransa jo 1900-luvun alussa oikeustutkinnon suorittamisen jälkeen hovioikeuden kanslistina. Viimeksi hän toimi virkamiestehtävissä prokuraattorin apulaisena ja vt. prokuraattorina 1915-1917.

Itsenäisyyden aikana Kivi oli mm. KOP:n lakimiehenä ja liikemiehenä 1950-luvulle saakka. Kivi oli monissa suuryhtiöissä johtokunnan tai hallintoneuvoston jäsenenä kuten vakuutusyhtiö Tarmossa, Kajaani Oy:ssä, Oulu Oy:ssä, KOP:ssa ja Rauma-Repola Oy:ssä. Eduskunnan jäsenenä Kivi oli 1929-1930.

Kiven valtuustotyö kesti yhden kauden 1929-1930.

Kivi, Väinö S 13.11.1876 Huittinen K 24.10.1954 Helsinki V rusthollari Oskar Kivi, Amanda Ulriika Kankaanpää P Laina Maria Lindstedt 1901 -

URA. ylioppilas 1896, ylempi oikeustutkinto 1899, ylempi hallintotutkinto 1899, varatuomari 1902, lakitieteen kandidaatti 1909

Turun hovioikeuden kanslisti 1904-1906, Turun hovioikeuden notaari 1906-1912, senaatin oikeusasiaintoimituskunnan esittelijäsihteeri 1912-1915, prokuraattorin apulainen ja vt. prokuraattori 1915-1917, liikemies 1917-1954, maanviljelijä Huittisissa 1898-1936, kansanedustaja Uudenmaan läänin vaalipiiri 01.08.1929 - 20.10.1930

Suuri valiokunta, Pankkivaliokunta

presidentin valitsijamies 1931; Huittisten kunnanvaltuusto (pj); Helsingin kaupunginvaltuusto 1929; Keskinäisen vakuutusyhtiö Tarmon johtokunta (pj); Keskinäisen vakuutusyhtiö Tarmon hallintoneuvosto (pj); Lappilan tiilitehtaan johtokunta (pj); Kajaani oy:n johtokunta (pj); Suomen asuntokiinteistöliiton keskustoimikunta (pj); Kaupunkien yleisen keskinäisen palovakuutusyhtiön hallintoneuvosto (pj); Kaupunkien yleisen keskinäisen palovakuutusyhtiön johtokunta (pj); Oulu oy:n hallintoneuvosto (pj); Kansallis-Osake-Pankin hallintoneuvosto; Rauma-Repola oy:n hallintoneuvosto; Rauma Wood Ltd:n johtokunta; Kajaanin puutavara oy:n johtokunta; Rauma-Raahe oy:n johtokunta; Uleå oy:n johtokunta; Victor Forselius oy:n johtokunta

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. valtioneuvos 1916

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009