Kilpinen, Inkeri

Muut nimet:
Benson

1926

Kirjailija, terveydenhoitaja ja filosofian maisteri Inkeri Kilpinen, myöhemmin Benson, toimi Helsingin kaupungin terveydenhuollon tutkijana ja kaupunginkanslian virastotutkijana parinkymmenen vuoden ajan vuodesta 1955 lukien.

Poliittisen toiminnan ja varsinaisen virkatyönsä lisäksi Kilpinen tuli tunnetuksi monipuolisesta kirjallisesta toiminnastaan. Tunnetuin hänen teoksistaan on 1964 julkisuuteen tullut näytelmä Tuntematon potilas, joka sai ensi iltansa Kansallisteatterissa. Kilpinen on julkaissut muitakin näytelmiä ja kirjoja.

Alansa järjestötoimintaan Kilpinen osallistui mm. Suomen Näytelmäkirjaliiton hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana 1964-1981. Liiton kunniajäsen hänestä tehtiin 1996.

Valtuustossa Kilpinen vaikutti, Osmo Vesikansan kuoleman jälkeen, vajaan kauden 1966-1968. Hän oli jäsen myös sairaalalautakunnassa 1965-1968.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 5.3.2009