Pajunen, Aarno Edvard

Aarno Edvard (T) Pajunen

23.11.1922

1982

Toimitusjohtaja, diplomikauppias Aarno Pajunen oli vanhan kansan kauppias, joka jatkoi sukunsa rakentaman kauppaketjun johtamista vuodesta 1953. Silloin hän otti vastaan toimitusjohtajan tehtävät Edv. Pajunen Oy:ssä, joka oli laajasti tunnettu ja arvostettu kauppaliike Helsingissä. Pajunen ei keskittynyt yksinomaan firmansa johtamiseen, vaan hän toimi hyvin aktiivisesti myös Vähittäiskaupan keskusliitossa, toimien varapuheenjohtajana vuodesta 1959 ja sitten puheenjohtajana vuodesta 1964.

Nuoruudenaikaisista harrastuksista johtuen Pajunen oli mukana urheilun erilaisissa johtotehtävissä kuten Suomen luisteluliiton puheenjohtajana vuodesta 1960 ja Suomen olympiakomitean hallituksen jäsenenä vuodesta 1961.

Pajusen valtuustokausien määrä oli jäi vajaaseen yhteen, sillä hän kuoli jo kautensa toisena vuonna 1982. Hänen tilalleen nousi varsinaiselle paikalle Antti Kotiranta. Pajunen oli urheilu- ja ulkoilulautakunnassa 1969 lukien.

Pajunen Aarno Edvard S 23.11.1922 Helsinki K 1982 V toimitusjohtaja, talousneuvos Edvard P. ja Hilja Sofia Routtu P Hilkka Kaarina Pekurinen 1950- PV asentaja Odert P. ja Annan Amanda Laiho L Olli 1952, Jussi 1954, Marja 1956, Riikka 1959, Outi 1963

URA. ylioppilas, merkonomi.

Edvard Pajunen Oy toimitusjohtaja 1953-78, hallituksen puheenjohtaja.

Kaupan työnantajaliiton hallituksen työvaliokunnan jäsen; Liiketyönantajien keskusliiton edustajisto; Vähittäiskaupan tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja; Helsingin kauppakamarin hallituksen jäsen; Suomen luisteluliiton puheenjohtaja; olympiakomitean edustajiston jäsen; Jääkenttäsäätiön hallitus; Helsingin kaupungin urheilu- ja ulkoilulautakunnan varapuheenjohtaja; Vähittäiskauppiaiden keskusliiton kunniapuheenjohtaja; Helsingin vähittäiskauppiasyhdistyksen kunniajäsen.

Sotilasarvo. yliluutnantti

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. kauppaneuvos 1973; SL R, SU kult. ar.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 11.3.2009