Noponen, Alpo

Alpo (T) Noponen

1927

Opettaja Alpo Noponen työskenteli kansakoulunopettajana Helsingissä vuodesta 1893. Hän oli aikanaan varsin tunnettu kirjailija. Noponen avusti myös Uutta Suometarta ja Uutta Suomea kirjoittamalla monena vuonna pakinoitsija ”Matin” kirjeet. Näihin aikoihin liittyen kerrotaan, että Noponen oli vuonna 1904 saanut kutsun saapua nopeammalla junalla Savosta apuun, kun lehden toimitussihteeri valitteli: "Koti­maanosastossa ovat vain Katila ja Natunen, miten voin jättää lehden yksin heille.” Noponen hankki siis lisätuloja kesätoimittajana.

Noponen oli myös kirjailijaliiton ensimmäinen sihteeri vuosisadan vaihteessa. Hän on jäänyt mieliin erityisesti ansiokkaana laulujen runoilijana. Hän julkaisi monia runoteoksia ja hänen kirjalliseen tuotantoonsa kuului myös näytelmiä.

Kaupunginvaltuustoon Noponen jäsenenä vuoteen 1919-1925. Hän oli mukana myös puoluetoiminnassa ja opettajien järjestötoiminnassa. Hän kuului mm. suomalaisen puolueen puoluevaltuuskuntaan 1912-1916. Valtuustotyön ohella Noponen vaikutti myös lastensuojelulautakunnassa ja köyhäinhoitolautakunnassa 1922-1926 sekä suomenkielisen työnväenopiston johtokunnassa 1922-1925.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008.

julkaistu 11.3.2009